همایون دارابی

گروه بورس - بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز هفته کاری شاهد شروع خوبی بود، امری که نتیجه انتشار خبرهای خوب در حوزه‌های کلان موثر بر بازار بود. در بازار دیروز اکثر کارشناسان برداشت مثبتی از توافق صورت گرفته میان کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند. این توافق که احتمال برخورد شورای امنیت با مساله هسته‌ای کشورمان را کاهش می‌دهد، سبب شد تا معامله‌گران از متغیرهای بیرونی به سوی شرایط درون بازار گرایش یابند.

از سوی دیگر بازار سهام در هفته جاری با تحولاتی از جمله برگزاری آخرین مجامع شرکت‌های بورسی مواجه خواهد بود، که این امر شرایط کلی بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

امری که با توجه به بسته و باز شدن نمادها شرایط کلی بازار را به لحاظ تغییرات شاخص مورد تاثیر قرار می‌دهد، هر چند که به نظر می‌رسد مجموعه اقدامات مسوولان بازار در چند هفته اخیر در جهت کاستن از تاثیرات این مساله رقم خورده است. این اقدامات همچنین سبب شده تا سایت رسمی بورس، شاخص بازده نقدی و قیمت را به عنوان شاخص اصلی بازار اعلام کند. ملی مس نیز به‌رغم افت اندک قیمت جهانی شاهد عرضه فزاینده‌ای بود که روند قیمتی سهم - به‌رغم برخورداری از ۱۸میلیون سهم صف خرید در پایان معاملات دیروز - را با ابهام مواجه می‌سازد. در گروه معدنی توقف نماد چادرملو سبب تشکیل صف خرید برای گل‌گهر شد. در این گروه اکثر نمادها، فعالیت قابل قبولی را شاهد بودند.

در گروه سیمانی، سیمان دشتستان در آستانه واگذاری سهام این شرکت در بورس تعدیل قابل ملاحظه‌ای را در EPS خود از محل فروش مازاد کلینکر تولیدی شرکت، در سال گذشته اعمال کرد. «سرشت» که امروز عرضه ۵درصد سهام خود را در تالار بورس شاهد خواهد بود، EPS خود را از ۳۰۰ ریال به ۳۶۷ ریال افزایش داده است. اما وضعیت نامناسب گروه سیمانی بورس، مهمترین عامل در قیمت‌گذاری سیمان دشتستان در بازار امروز خواهد بود.

در بازار دیروز مجموعا شرایط مناسب بازار سبب رقم خوردن ۵/۲۳میلیارد تومان دادوستد سهام در بازار شد. شاخص نیز به‌رغم بازگشایی ۸ نماد کنتورسازی ایران، لوازم خانگی پارس‌خزر، بوتان، شیشه دارویی رازی، توسعه صنعتی ایران، پتروشیمی آبادان و موتورسازان تراکتورسازی با رشد ۶۲/۱۴ واحدی مواجه شد. در بازار دیروز نمادهای گروه بهمن، فیبر ایران و حق تقدم نسوز پارس نیز متوقف شدند. از ۱۲۰ نماد مورد معامله در بازار دیروز ۴۹ نماد با رشد قیمت و ۵۸ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. عرضه عمده ۲۶میلیون برگه حق تقدم استفاده نشده رادیوالکترونیک آریا نیز دیروز در تابلوی چهارم به بهای هر برگه یک ریال رقم خورد.