معامله روی نمادهای معدود

گروه بورس- همایون دارابی- بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد جو مثبتی با اتکا به معاملات شمار محدودی از نمادها بود.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به پیشرفت‌های رخ داده در صحنه تحولات سیاسی بین‌المللی مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان، روند عادی دادوستد سهام را در پیش گرفتند. این روند که معطوف و متمرکز بر تحولات درون بازار بود سبب شد تا همچنان معاملات سهام به صورت قطبی و با تاکید بر تعداد محدودی از نمادها رخ دهد، امری که با توجه به وزن بالای این نمادها رقم زننده شرایط کلی بازار بود. در معاملات دیروز تلاش چند روز گذشته سرمایه‌گذاران عمده در جمع‌آوری عرضه‌های سهام توسط معامله‌گران نوسان‌گیر به نتیجه رسید و اکثر نمادهای مورداقبال بدون عرضه قابل ملاحظه صف‌های خرید پایداری راشاهد بودند. این امر به ویژه در نماد فولاد مبارکه و چادرملو دیروز بیشتر به چشم می‌خورد.

تلاش برای غلبه بر عرضه‌های نوسان‌گیران بازار دیروز نماد شرکت فولاد مبارکه را نیز به صف خرید فرو برد. فولاد مبارکه دیروز با اعلام زمان برگزاری مجمع عمومی خود، آخرین مجمع شرکت‌های اصل۴۴ را در سال ۸۶ به اطلاع معامله‌گران رساند تا اکثر معامله‌گران درازمدت با توجه به تجربه دو مجمع ملی مس و آلومینیوم ایران نگهداری سهام را ترجیح دهند.

فولاد مبارکه همچنین با عدم ابطال معاملات فروش ورق در بورس‌فلزات، شرایط فروش مطلوبی را هم دارد. در این گروه چادرملو و گل‌گهر نیز روند رو به رشدی را شاهد بودند.

در گروه فلزی رشد بهای جهانی فلزات اکثر نمادهای این گروه را متاثر ساخته است.در گروه خودرویی بازارگردان ایران‌خودرو به‌رغم سابقه گذشته بازارگردانی در این نماد، این گونه ظاهر شد که منجر به تشکیل صف فروش برای این نماد شد.

بازارگردان ایران‌خودرو در سه روز گذشته با قرار دادن قیمت‌ها از حرکت طبیعی سهم جلوگیری کرد. ایران‌خودرو همچنین فروش دارایی‌های غیرمولد خود را براساس تکلیف مجمع سال گذشته با انتشار آگهی فروش یک قطعه زمین به ارزش پایه ۶۰میلیارد تومان آغاز کرده است.

در این گروه خریدهای عمده از صف فروش گروه بهمن نیز دیروز با معامله ۴۲میلیون سهم ادامه یافت.در بازار دیروز نمادهای جوشکاب یزد، داروسازی فارابی، سیمان داراب، فیبرایران، نصیر ماشین و کاشی اصفهان بازگشایی شدند و نماد افست متوقف شد.