گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته، شرایط مناسب دادوستد سهام را همچنان شاهد بود. به گونه‌ای که شاخص توانست ۸/۲۱ واحد رشد کند.

در بازار دیروز کارشناسان، انتشار خبرهای مبنی بر دیدار دیپلماتیک با دیپلمات‌های ربوده شده ایران در اربیل عراق را نشانه‌ای از تداوم هر آرامش و احتمال حصول توافقات بعدی در جهت کاهش تنش‌ها ارزیابی کردند. این امر موجب شده است بازار با احساس آرامش از تحولات سیاسی بیش از پیش متوجه تحولات درون بازار باشد.معامله‌گران همچنین با توجه به افزایش قیمت برخی از سهام، در طول ۱۰ روز گذشته شاهد تداوم فعالیت معاملات گران کوتاه‌مدت و عرضه سهام بود که ماحصل آن کاهش تعداد صف‌های خرید و همچنین ناپایداری نسبی صف‌های خرید بود. در بازار دیروز عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت، به ویژه در نماد چادرملو، معادن و فلزات گل گهر قابل توجه بود.در گروه سهام اصل ۴۴ ملی مس با اعلام برنامه پرداخت سود نقدی شرکت، مهم‌ترین تحول را رقم زد. پرداخت سود نقدی ملی مس در بازسازی توان مالی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بازار، نقش مهمی می‌تواند ایفا کند. در این گروه آلومینیوم ایران نیز با حضور در مجمع از ۲هزار و ۵۱۴ریال سود محقق شده ۲هزار ریال را تقسیم کرد.

در این گروه فولاد مبارکه نیز روند روبه‌رشدی را تجربه کرد که علاوه بر رشد قیمت سهم با ۱/۱۵ واحد تاثیر، مهم‌ترین نقش را در رشد ۲۱واحدی شاخص دیروز ایفا کرد. در گروه معدنی، کلنگ‌زنی کارخانه ۱۰۰هزار تنی روی در زنجان از سوی شرکت، توسعه معادن روی و ماسه تامین خاک این پروژه توجه کارشناسان را به سوی این شرکت جلب کرده است. سهامداران عمده توسعه معادن روی، دیروز نیز با خرید ۳۰هزار سهم از صف فروش بیش از ۱۵میلیونی این شرکت، تحرکی را در این صف ایجاد کردند. در این گروه نماد چادرملو نیز پس از عرضه ابتدای وقت معاملاتی بار دیگر با صف خرید مواجه شد. ملی مس نیز که با توجه به رشد قیمت اخیر دیروز به قیمت ۵هزار و ۱۷۵ریال رسیده بود، با کاهش صف خرید به ۵/۱۹میلیون سهم در ابتدای بازار مواجه شد که عرضه ۸/۱میلیون سهمی را به همراه آورد. در این نماد کارشناسان بازار در انتظار رفتار قیمتی این نماد در برخورد با نرخ ۵هزار و ۳۰۰ریال (به عنوان مقاومتی که در گذشته مانع از حرکت بیشتر سهم شده بود) هستند. در گروه خودرویی بازارگردان ایران‌خودرو، دیروز با قراردادن دستور خرید ۲میلیون سهمی در نرخ ۲درصد مثبت (معادل یک‌هزار و ۹۳۰ریال) عملا دست به بازارسازی در این نماد زده است.

در بازار دیروز همچنین اعلام تصمیم شرکت بورس در افزایش بلوک دستورات کارگزاران در نمادهای عمده بازار از جمله سایپا، ملی مس، فولاد مبارکه، گروه بهمن، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، صندوق بازنشستگی، سیمان فارس و خوزستان و ایران‌خودرو از ۱۰هزار سهم به ۵۰هزار سهم دومین تغییر عمده برای روان شدن معاملات این نمادها و کاهش فشار به سیستم معاملات پس از کاهش حجم مبنای این نمادها محسوب می‌شود. با توجه به تاثیر مثبت تصمیم قبلی در حرکت قیمتی این نمادها به نظر می‌رسد مسوولان بازار با اعتماد بیشتری تغییرات مهم در روند معاملات را در دستور کار قرار داده‌اند. شاخص نیز همانگونه که ذکر شد با اتکاء به دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه ۸/۲۱ واحد رشد نمود. حجم کلی معاملات بالغ بر ۷/۱۱میلیارد تومان بود و از ۱۰۸نماد دادوستد شده ۴۲نماد با رشد قیمت و ۴۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند.