فارس - اگر اجازه دهند نرخ ارز واقعی شود، صادرات شرکت به شدت سودآور می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اعلام مطلب فوق می‌افزاید: ایران‌خودرو بر اساس برنامه ۳ ساله خود سود از دست رفته ناشی از تفاوت قیمت بازار و قیمت شرکت را جبران و با دست‌یابی به تیراژ تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه، این سود را پلکانی افزایش می‌دهد. منوچهر منطقی در خصوص بازارسازی برای سهام ایران‌خودرو در آستانه مجمع عمومی سالانه این شرکت گفت: بازارسازی اصولا یک تکنیک است، همیشه توام با ضرر نیست و شرکت‌های بازارساز از حاشیه سودی برخوردارند. وی تاکید کرد: بازار‌سازی ایران‌خودرو به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالانه نیست، بلکه اقداماتی انجام شده و در صددیم با بازارسازی همزمان به جلب اعتماد بیشتر بازار بپردازیم.

وی تولید محصولات جدید، سرمایه‌گذاری مشترک خارجی و قابلیت‌هایی که ایران‌خودرو در سایر کشورها انجام داده است را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: همزمان با ارائه گزارش‌های این اقدامات به سهامداران، کار بازارسازی را نیز انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سود عملیاتی امسال ایران‌خودرو ۲۰‌درصد است، در واقع ایران‌خودرو چون در سال گذشته مطالبات معوق داشت، هزینه‌های آن سنگین بود. اما در سال گذشته این هزینه‌های مالی صفر شد و با کاهش نرخ سود بانکی باز هم وضعیت شرکت بهتر خواهد شد. مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به خبرنگار که دلیل اقبال کمتر بازار به سهام شرکت‌های خودرو‌ساز را پرسید، تصریح کرد: هنگامی که وضعیت سیاسی متغیری در کشور ایجاد می‌شود، اقبال بازار به سمت سهامی است که ریسکشان کمتر است. وی اضافه کرد: بخشی از قطعات مورد نیاز صنعت خودرو از خارج تامین می‌شود و به همین دلیل ممکن است این صنعت از شرایط متغیر تاثیر پذیرد، تحت این شرایط، اقبال به سمت سهام‌هایی چون معدنی است که از دل زمین به دست می‌آیند و ریسک کمتری دارند. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چشم‌انداز‌های آتی سهام ایران‌خودرو در بازار سرمایه توضیح داد: ایران‌خودرو هم‌اکنون در وضعیتی قرار دارد که قیمت محصولات آن در بازار، بیشتر از قیمت عرضه در شرکت است و در برخی مدل‌ها این اختلاف قیمت‌ به ۵/۲‌میلیون تومان نیز می‌رسد. وی گفت: طبق محاسبات انجام شده چون سقف قیمت شرکت بسته است و چند سال است افزایش قیمت نداشته‌ایم، سود از دست رفته ایران‌خودرو در سال گذشته بالغ بر ۱۱۷میلیارد تومان بود و این رقم در سه ماه اول امسال به ۲۵میلیارد تومان رسید.