گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران‌خودرو دیزل ۶۳۰ریال سود به ازای هر سهم سال ۸۵ تصویب کرد. به گزارش خبرنگار ما، در مجمع عمومی عادی سالانه ایران‌خودرو دیزل که با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. در این مجمع ضمن ارائه گزارش عملکرد سال۸۵ شرکت، مجید شیخانی، مدیرعامل و یحیوی، مدیرمالی شرکت به سوالات سهامداران پاسخ دادند. ما معتقدیم

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل درخصوص آثار تحریم‌های احتمالی بر این شرکت با اشاره به اینکه اگر محدودیت تجاری صورت بگیرد، شامل کل کشور است، گفت: مشکلی که شامل خودروهای سودآور ایران‌خودرو دیزل می‌شود، به شدت دیگر خودروسازان نیست. وی اضافه کرد:‌ «ما تعهدی برای تولید و فروش بیشتر برای خود ایجاد کرده‌ایم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آن را محقق خواهیم کرد».

رازهای شرکت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان حاشیه سود خودروهای کشنده و کمپرسی شرکت، اظهار داشت: «حاشیه سود، جزو رازهای هر شرکت است و به دلیل وجود رقبا به هیچ عنوان حاشیه سود این محصولات را افشا نخواهم کرد. اطمینان دارم که بیشترین سود شرکت همانند دو سال گذشته از تولید و فروش خودروهای کشنده و کمپرسی است».

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال ۸۵ تولید اتوبوس شهری شرکت نسبت به اتوبوس بین شهری بیشتر بود، افزود: در سال ۸۶ تولید هر دو نوع اتوبوس را افزایش خواهیم داد».

برنامه عرضه سهام نداریم

شیخانی همچنین درخصوص سهام بانک پارسیان اعلام داشت: هیچ برنامه‌ای برای عرضه خرد این سهام به بازار نداریم. وی تصریح کرد: «در حال حاضر در این رابطه پیرو سیاست‌های گروه ایران‌خودرو هستیم که بر پایه این سیاست‌ها، سهام مزبور واگذار نشده یا در صورت این امر در میان گروه جابه‌جا خواهد شد».

در این جلسه یحیوی، مدیرمالی شرکت نیز با اشاره به افزایش هزینه‌های مالی شرکت گفت: «در سال ۸۴ مبلغ ۷۹میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان هزینه مالی داشتیم که این رقم در سال ۸۵ به ۱۰۷میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش سرمایه شرکت

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوالات سهامداران همچنین از بدهی دومیلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی شرکت به وزارت کشور یاد کرد و افزود: برای اصلاح ساختار مالی شرکت به دنبال افزایش سرمایه هستیم که گزارش اولیه آن آماده شده و در مرداد ماه وارد مذاکره با بورس خواهیم شد.

اعتراض سهامداران

مدیرمالی ایران‌خودرو دیزل در اعتراض سهامداران به عدم پرداخت به موقع سود شرکت در سال گذشته به سهامداران گفت: به دلیل اینکه در سه ماه اول سال گذشته با تقلیل سود بانک‌ها و مشکل تزریق نقدینگی به شرکت مواجه شدیم پرداخت سود به تعویق افتاد.

وی در خصوص عدم پاسخگویی به تلفن‌های سهامداران از آنان عذرخواهی کرد.

نحوه جدید تقسیم سود

به گزارش خبرنگار ما در این مجمع، مدیر امور سهام ایران‌خودرو دیزل گفت:‌ از ابتدای اردیبهشت‌ماه مذاکراتی با بانک اقتصاد نوین برای باز کردن حساب برای ۲۷هزار سهامدار ایران‌خودرو دیزل آغاز شده که از این طریق سود سهامداران پرداخت شود. البته این پرداخت انحصاری سود از طریق یک بانک خصوصی با اعتراض سهامداران مواجه شد و به پیشنهاد اکید ریاست مجمع قرار شد سود سهامداران از طریق تمامی بانک‌ها پرداخت شود. بنابراین گزارش، مجمع سالانه شرکت ایران‌خودرو دیزل روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و اطلاعات را به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برگزید. مجمع مزبور را شیخی به عنوان رییس، ساعدی به عنوان دبیر و محمدی و آکسته به عنوان ناظر اداره کردند.