گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق‌بهادار، روز گذشته شاهد افت ناشی از بازگشایی شماری از نمادهای متوقف بود.

در بازار دیروز، شاخص آغازی منفی داشت. حضور بازارگردان در نماد ایران‌‌خودرو دیزل و معاملات منفی این نماد سبب شد تا ایران‌‌خودرو در ابتدای بازار ۶۸/۴واحد تاثیر منفی را ثبت کند، این تاثیر منفی در کنار خرید ۶۵هزار سهم کالسیمین از صف فروش این شرکت با تاثیر منفی ۰۸/۱واحد موجب شد تا به رغم تاثیر مثبت ۳۱/۲واحدی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و ۳۶/۰واحدی تشکیل صف خرید و عرضه محدود بانک پارسیان شاخص در ساعت ۹ و ۳۱ دقیقه ۵۲/۱واحد افت را تجربه کند. در ساعت ۹ و ۴۷دقیقه داروسازی سبحان شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۲۰۰هزار سهمی در نرخ ۴هزار و ۴۶۵ریال بود. داروسازی سبحان تا پایان بازار دیروز ۴بار دیگر نیز در ساعت‌های ۱۰ و ۱۲دقیقه تا ۱۰ و ۵۳دقیقه شاهد معاملات بلوکی مجموعا به تعداد ۴۸۲هزار سهم در نرخ ۴هزار و ۴۶۵ریال بود. با عرضه ۵/۲میلیون سهم بانک پارسیان و تاثیر مثبت ۵۷/۳واحدی این نماد شاخص در ساعت ۱۰ و ۲ دقیقه ۷/۱واحد مثبت شد. اما این رشد دیری نپایید.

بازگشایی نمادهای زامیاد با ۵۵/۹واحد تاثیر منفی، نفت بهران با ۱۲/۲واحد تاثیر منفی، رایان سایپا با ۹/۶واحد تاثیر منفی و لیزینگ ایران با ۰۵/۲واحد تاثیر منفی شاخص را تا ۱۹/۲۵واحد در ساعت ۱۱ کاهش داد. در ساعت ۱۱ و ۵۱دقیقه نماد پتروشیمی آبادان جابه‌جایی یک بلوک ۹۰۰هزار سهمی را در نرخ ۸هزار و ۵۰۰ریال تجربه کرد. این نماد ۱۹ دقیقه بعد در ساعت ۱۲ و ۸ دقیقه نیز جابه‌جایی یک بلوک ۶۰۰هزار سهمی را در نرخ ۸هزار و ۵۰۰ریال تجربه کرد.

در ساعت ۱۱ و ۵۸دقیقه ۱۳۸هزار سهم دارویی رازک در نرخ ۱۲هزار ریال را تجربه کرد.

با عرضه ۹۴۰هزار سهم چادرملو و ۲/۱میلیون سهم ملی مس این دو نماد به ترتیب ۴۴/۳ و ۹۸/۷واحد، تاثیر مثبت را به همراه آورد تا شاخص در نهایت به ۷/۱۷واحد افت بسنده کند تا شاخص به ۹هزار و ۱۳۶واحد بسنده کند.