گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم روند رو به رشد بود که این روند موجب شد شاخص کل معادل ۲۰واحد دیگر نیز رشد کند.

در بازار دیروز تداوم آرامش در صحنه تحولات سیاسی بین‌المللی و افزایش رایزنی‌های سیاسی در صحنه پرونده هسته‌ای کشورمان سبب حفظ آرامش در بازار شد. در بازار دیروز فولاد مبارکه در عبور از مرز قیمتی ۲هزار و ۲۰۰ریال با عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه شد.

مبارکه دیروز در حالی با عرضه‌های سنگین مواجه شد که روز دوشنبه در بورس‌فلزات فروش ورق‌های مبارکه با رشد قیمتی قابل ملاحظه مواجه شد و سبد ورق‌های گرم شرکت در بهای ۷هزار ریال و ورق‌های A تا C شرکت در دامنه قیمتی ۶هزار و ۷۰۰ تا ۶هزار و ۹۳۰ریال دادوستد شد.

این میزان فروش نسبت به سال گذشته از رشد قابل ملاحظه‌ قیمت‌های فروش شرکت حکایت دارد.

در بازار دیروز تداوم رشد قیمت جهانی مس، باعث ادامه اقبال معامله‌گران به نماد ملی مس شد.

این اقبال سبب شد ملی مس بر صدر پرتقاضا ترین سهام بازار تکیه زده و صف خرید ۲۶میلیون سهمی را تجربه کند.

در گروه فلزی عرضه سهام کالسیمین و فرآوری مواد معدنی قابل‌ملاحظه بود که این امر فعال بودن معامله‌گران کوتاه‌مدت را در این گروه نشان می‌دهد. آلومینیوم ایران دیروز برای حضور این نماد در مجمع سالانه متوقف شد.

در گروه معدنی، نماد توسعه معادن روی روز گذشته، متعاقب به حدنصاب نرسیدن مجمع شرکت بازگشایی شد که به دلیل سهام شناور آزاد بالای شرکت با صف فروش بدون خریدار مواجه شد.

در گروه خودرویی، انتشار گزارش‌های حسابرسی نشده دو شرکت ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل دیروز بار دیگر وضعیت نامناسب فروش کامیون‌های سنگین را در کشور یادآوری کرد.

رکود سنگین در صنعت حمل و نقل جاده‌ای و ناتوانی رانندگان برای خرید کامیون‌های نو، موجب افت فروش و به تبع آن کاهش سودآوری این شرکت‌ها شده است.

براساس گزارش‌های منتشره روز گذشته سود هرسهم ایران‌خودرو دیزل از یک‌هزار و ۱۰۰ریال پیش‌بینی شده در ابتدای سال مالی ۸۵، به ۸۳۶ریال و سود سایپا دیزل نیز به ۳۳۱ریال کاهش یافته است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، سخنان وزیر نفت نتوانست ابهام معامله‌گران در مورد آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی را برطرف سازد.

آزادسازی بهای محصولات پتروشیمی قرار بود خردادماه امسال صورت پذیرد که این امر تاکنون محقق نشده است. کارشناسان بازار در مورد تبعات آزادسازی احتمالی بهای محصولات پتروشیمی در مورد شرکت‌های پتروشیمی بورسی نیز هنوز به جمع‌بندی نهایی دست نیافته‌اند.

اکثر شرکت‌های پتروشیمی به دلیل ابهام تاثیر آزادسازی بهای محصولات پتروشیمی روی فروش آنها اقدام به پیش‌بینی احتیاط‌آمیز EPS خود در سال‌جاری کرده‌اند که با تاخیر در ابلاغ آزادسازی محصولات پتروشیمی انتظار تعدیل برای این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

آزادسازی بهای محصولات پتروشیمی قرار بود خردادماه امسال صورت پذیرد. دیروز شرایط بازار مطلوب بود که این شرایط موجب شد ۸/۸میلیارد تومان سهام در بازار دادوستد شود. از ۱۰۱نماد مورد معامله نیز ۴۲نماد با رشد قیمت و ۴۹نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۳۸/۲۰واحد رشد کرد.