گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بهبود نسبی روند معاملات سهام بود. بهبودی که متعاقب رفتار هفته گذشته بازار و افت قیمت‌ها چندان قابل پیش‌بینی نبود. اعلام نظر دبیر کل سازمان ملل مبنی بر احتمال به تعویق افتادن صدور قطعنامه شورای امنیت تا شهریور ماه، مهم‌ترین خبر در مباحث سیاسی بود.

تداوم مذاکرات لاریجانی - سولانا، همکاری با آژانس و احتمال از سرگیری مذاکرات با آمریکا در عراق از شدت تاثیر شرایط سیاسی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته است. از سوی دیگر بازار دیروز شاهد آرامش در بحث سهمیه‌بندی بنزین و کاهش نگرانی‌ها از این محل بود.در معاملات دیروز در گروه شرکت‌های اصل ۴۴، هر سه نماد با صف خرید، فعالیت خود را آغاز کردند. انتشار خبرهای مبنی بر احتمال واگذاری بلوک‌های عمده سهام فولاد مبارکه و ملی مس به سرمایه‌گذاران خارجی که به طور مشخص از سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی در این زمینه نام برده می‌شود، سبب بهبود شرایط شد. در این گروه فولادمبارکه بر اساس خبرهای اولیه ۳۸۸ ریال به عنوان EPS سال ۸۵ پوشش داده است. از سوی دیگر، پوشش ۸۵ فولادمبارکه که با نرخ متوسط فروش ورق‌های مبارکه در حد ۴هزار و ۳۰۰ریال و زیان‌دهی طرح صبا حاصل شده است، در سال جاری با نرخ متوسط فروش ۶هزار و ۳۰۰ ریالی و رشد تولیدات و عدم زیان‌دهی طرح صبا شرایط بهتر سال جاری مبارکه را حکایت دارد. در بازار دیروز در گروه معدنی، نمادهای شاخص گروه از جمله چادرملو و گل‌گهر شرایط مناسبی را تجربه کردند. در این گروه معدنی دماوند نیز به‌رغم بازگشایی نماد در هفته گذشته همچنان بدون تجربه نخستین معامله بر تابلو باقی‌مانده است. معدنی دماوند پس از رکودی دو ساله دور جدیدی از فعالیت‌ها را به ویژه در معدن سنگ بر شرکت و همچنین فعالیت امیدوارکننده‌ای را در معدن سنگ آهن سنگان‌خواف آغاز کرده است که البته هنوز برای ارزیابی از موفقیت‌آمیز بودن این فعالیت‌ها زمان لازم است.

در گروه پتروشیمی عدم تعیین تکلیف مساله آزادسازی محصولات پتروشیمی همچنان جو ضعیفی را بر این گروه حاکم کرده است. در گروه حمل‌ونقل نماد تایدواتر خاورمیانه، دیروز توقف نماد را برای برگزاری مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه شاهد بود.

تایدواتر اخیرا شاهد حضور سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در ترکیب سهامداران شرکت بوده است. در گروه تجهیزات تراکتورسازی ایران پس از توقف نماد حق‌تقدم افزایش سرمایه شرکت با اقبال معامله‌گران مواجه شد. در گروه غذایی، توقف واردات دانه‌های روغنی به دنبال کاهش تعرفه کنجاله، موجب افزایش نسبی بهای فروش روغن خوراکی در بازار شده است.

در مجموع، بازار دیروز بازاری با شرایط متفاوت نسبت به روز چهارشنبه بود که به‌رغم ماهیت پرنوسان خود اندکی از جو ناامیدکننده هفته گذشته را برطرف کرد. شاخص دیروز ۵۷/۱۷ واحد رشد کرد. از ۱۱۱ نماد مورد دادوستد ۳۶ نماد با رشد قیمت و ۵۸ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. ارزش کل بازار دیروز نیز بالغ بر ۷۳/۷میلیارد تومان بود.