گروه بورس- مدیر امور سهام شرکت رایان سایپا گفت: نسبت کل بدهی شرکت در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بیش از ۲درصد کاهش یافته است. منوچهر ابوطالبی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود:‌ در حالی که نسبت کل بدهی سال ۸۴ شرکت، معادل ۸ بوده در سال ۸۵ این نسبت به ۲۸/۵رسیده است.

وی در پاسخ به گزارشی تحت عنوان «لیزینگی‌»ها و تکانه‌های کاهش نرخ سود تسهیلات که روز یکشنبه در دنیای‌اقتصاد چاپ شد، اضافه کرد: بدهی‌های بلندمدت رایان‌سایپا در‌حال‌حاضر سنگینی نمی‌کند. چرا که تسهیلات این شرکت با دریافت اقساط قرارداد‌های «لیز» تهاتر می‌شود.

وی تصریح کرد: ما پس از دریافت وام، آن را به صورت تسهیلات سه‌ساله در اختیار مشتری قرار می‌دهیم و از همان زمان اقساط را دریافت می‌کنیم که در این صورت به مرور با دریافت اجاره، بدهی بلندمدت نیز بازپرداخت می‌شود.

مدیر امور سهام رایان‌سایپا همچنین با اشاره به اینکه شرکت رایان‌سایپا در میان چهار شرکت لیزینگی ایران در بورس از بازده مناسبی برخوردار بوده، افزود: ما در طول سال‌های گذشته روند صعودی در پیش‌بینی‌های سود شرکت (EPS) داشته‌ایم.

وی همچنین نسبت بازده فروش در سال ۸۴ و ۸۵ را ۴۳درصد دانست.

به گفته ابوطالبی بازده ارزش ویژه سال ۸۴ شرکت ۴۵درصد و همین بازده در سال ۸۵ معادل ۳۸درصد بوده است.

این کارشناس امور سهام رایان سایپا از سویی نسبت سود عملیاتی شرکت را در سال ۸۴ معادل ۹۹درصد و در سال ۸۵ معادل ۹۲درصد عنوان کرد.

وی با اشاره به نسبت سود ناخالص شرکت در سال ۸۴ و ۸۵ که به ترتیب ۸۴ و ۸۹درصد بوده افزود: نسبت‌های مزبور نشان از بازده مناسب رایان‌سایپا دارد. ابوطالبی نسبت قیمت به بازده سهام را در سال ۸۵ معادل ۲۸درصد ذکر کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در زمان توقف نماد رایان‌سایپا پیش از مجمع عمومی عادی سال ۸۵ قیمت هر سهم این شرکت ۲۴۲تومان بوده که بیش از دو برابر قیمت اسمی هر سهم است.