محمدمهدی رییس‌زاده *

گروه بورس- در انتشار «گزارش ویژه» ‌ای تحت عنوان «بازخوانی برنامه‌ها و دستاوردهای سال ۸۶ صنعت سیمان کشور گروه صنایع سیمان کرمان» محورهایی صحیح گزارش نشده است که شکل و محتوای صحیح عبارت به شرح زیر بیان می‌شود. ۱ -شرکت‌های بورسی و سیمانی با باقیمانده سود تقسیم نشده در مجامع طرح‌های توسعه شرکت‌‌ها را انجام دهند و این فرهنگ یعنی فرهنگ عدم تقسیم سود به میزان حداکثر ۴۰درصد (اگر نهادینه شود) برای آینده شرکت و سهامداران آن بسیار مفید خواهد بود.

۲ -افتتاح سیمان ممتازان: سهم مجموعه گروه صنایع سیمان کرمان از این پروژه ۳۴درصد است که امیدواریم در ابتدای ۶ماهه دوم امسال (به جای شش ماه اول مندرج در روزنامه) وارد مدار تولید شود.

۳ -عبارت «رییس‌زاده بهره‌گیری از خدمات پیمانکاری را به جای رفتن در چارچوب قوانین کار بسیار مفید» صحیح نبوده و باید عبارت: «بهره‌گیری از خدمات پیمانکاری را به دلیل اعتقاد و اعتلا به تشویق کارآفرینی بسیار مفید ارزیابی کرد»بیان شود.

۴ -با توجه به راه‌اندازی سیمان ممتازان و سایر طرح‌های سیمانی در دست اجرای استان نظیر سیمان زرین رفسنجان و سیمان سیرجان، ضرورت نگاه به مقوله صادرات سیمان از استان کرمان جدی است.

۵ -عبارت «از طرفی شرکت‌های سیمانی که در بورس فعالیت دارند. ۵/۲۲درصد مالیات حاصل از افزایش تولید خود را به خزانه پرداخت می‌کنند». باید به عبارت: «از طرفی شرکت‌های سیمان هم که در بورس فعالیت دارند، ۵/۲۲درصد مالیات سود حاصله خود را به خزانه پرداخت می‌کنند» عنوان شود.

۶ - بخش تعدیل سختی کار به طور کلی با توضیحات ذیل تکمیل شود.

اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه در جریان است و کارخانه نیاز به تعدیل نیروی انسانی دارد که از طریق کاربینی توسط کارشناسان ذی‌ربط مشخص خواهد شد و حتی‌المقدور از طریق جابه‌جایی و به‌کارگیری نیروها در بخش‌هایی که کمبود دارند، سعی به حفظ اشتغال موجود یا واگذاری به صورت پیمانکاری خواهد شد.

سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش توسعه ساختمان‌های اداری، آزمایشگاه، رستوران کارخانه برای خروج بخشی از مشاغل سخت و زیان‌آور کارخانه در سه‌ساله گذشته صورت گرفته که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های پرسنلی کارخانه موجب تامین سلامت و رفاه بیشتر پرسنل مستقر در کارخانه خواهد شد.

۷ - در بخش شفاف‌سازی در اعطای کمک‌های بلاعوض مطالب زیر بیان شده است:

هیات‌مدیره کلیه شرکت‌های بورسی موظفند طبق آیین‌نامه انضباطی بورس بابت ایفای مسوولیت‌های اجتماعی شرکت خود کلیه کمک‌های بلاعوض مجموعه تحت سرپرستی را مشابه ماده ۱۲۹ قانون تجارت برای مجمع عمومی صاحبان سهام افشا کنند و موارد انجام شده باید به تنفیذ مجمع عمومی صاحبان سهام برسد.

۸ - در بخش صف خرید سیمانی‌ها مطالب ذیل درج شود:

تولیدات کارخانه‌های سیمان در نظارت و کنترل کامل قرار دارد، در حالی که شرکت‌های تولیدکننده بتنی که یکی از گروه‌های مخالف آزادسازی هستند، هیچ‌گونه نظارتی را بر محصولات خود ندارند و بیشتر ابراز نگرانی‌ها ناشی از یک جو روانی بوده و به هیچ‌وجه با اعمال افزایش قیمت سیمان معادل نرخ تورم رسمی اعلامی بانک مرکزی ج‌.ا.ا شاهد افزایش چشمگیر سایر محصولات و به خصوص بخش ساختمان از این باب نخواهیم بود.

*عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل