گروه بورس- علیرضا باغانی: به دنبال ابطال معامله بزرگ هپکو موسسه حقوقی دادار به عنوان وکیل واگن‌سازی کوثر (خریدار بلوک ۶۰درصدی هپکو) با انتشار اطلاعیه‌ای از اقامه دعوی در محاکم قضایی به منظور استیفای حقوق واگن‌سازی کوثر خبر داد. در اطلاعیه این موسسه حقوقی آمده است:پیرو اخبار منتشره مبنی بر ابطال مزایده شرکت هپکو به استحضار می‌رساند که به دنبال آگهی عرضه سهام شرکت هپکو از سوی سازمان خصوصی‌سازی، شرکت واگن‌سازی کوثر با شرکت در مزایده برنده شده و قسمت اعظم حصه نقدی را پرداخت می‌کند. در همان زمان شرایطی پیش می‌آید که برای پرداخت بقیه حصه نقدی ثمن، درخواست مهلت می‌شود، مقامات ذی‌ربط نیز با ارائه مهلت تا تاریخ ۲۷/۱۰/۸۵ موافقت می‌نماید و خریدار تا تاریخ مزبور، مبلغ ۲۰۲میلیارد و ۷۹۰میلیون و ۸۰۰هزار ریال را تکمیل و پرداخت می‌کند.

بنابراین،‌ از آنجا که برنده مزایده، تعهدات خود را وفق مقررات قانونی انجام داده و خود را مالک قانونی مورد معامله می‌داند، این موسسه به عنوان طرف قرارداد مدعی، از طریق وکلای خود، جهت استیفای حقوق وی اقدام قانونی را انجام خواهد داد. در بازار دیروز نماد شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران به علت مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تصویب افزایش سرمایه متوقف شد.

همچنین در بازار دیروز انتشار بیانیه ثبت سهام در دست انتشار دو شرکت سهامی عام در شرف تاسیس توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده بود. براساس اخبار رسیده شرکت‌های پتروشیمی زنجان و کاغذ پلاست شرق، نخستین شرکت‌های سهامی عام هستند که با اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ تشکیل شده‌اند و اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز انتشار بیانیه ثبت سهام در دست انتشار را به آنها داده است.براساس اطلاعیه رسمی بورس در این بیانیه‌ها نام کامل ناشر، موضوع فعالیت اصلی ناشر، اهداف انتشار و عرضه عمومی سهام، مشتریان بالقوه و بازار هدف، عوامل ریسک، مشخصات موسسان، مشخصات شرکت تامین سرمایه، اطلاعات سرمایه‌ای، قیمت هر سهم در عرضه عمومی و تعداد سهام جاز در پذیره‌نویسی، برآورد وجوه خالص ناشی از عرضه اوراق بهادار، برآورد هزینه‌های تاسیس، مزایای در نظر گرفته شده برای موسسات مشخصات و اظهارنظر مشاور حقوقی، اجاره‌نامه یا موافقت اصولی مراجع ذی‌صلاح به طور مشروح ذکر شده است.توجه به این نکته لازم است که ثبت اوراق بهادار نزد سازمان بورس و اوراق بهادار برای اطمینان از رعایت مقررات، مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی است و به منزله تایید مزایا، تضمین سودآوری و با توصیه یا سفارشی درباره شرکت‌ها با طرح‌های راجع به اوراق بهادار توسط سازمان نیست.