گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته، شاهد ایجاد تعادلی نسبی بود.

در این روز معاملاتی، نماد شرکت گلوکوزان سرانجام پس از گذشت هفته‌های متوالی بعد از برگزاری مجمع عادی سالانه بازگشایی شد.نماد این شرکت به دلیل اعتراض بنیاد مستضعفان به نحوه انتخاب اعضای هیات‌مدیره مدت‌ها متوقف مانده بود. آخرین خبرهای رسیده حاکی است که ظاهرا بنیاد مستضعفان سرانجام به امضای صورت‌جلسه مجمع گلوکوزان تن داده است. «غگل» در روز بازگشایی حجم معاملاتی تا سطح تنها ۲هزار سهم را شاهد بود.نماد معاملاتی شرکت فارسیت دورود نیز با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد شرکت سهامی شهد هم پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه و پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شدند.

در روز شنبه، امکان معامله در نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز میسر نبود و این اتفاق در شرایطی رخ داد که شماری از معامله‌گران خود را برای خرید سهام این شرکت آماده کرده بودند.گفته می‌شود پس از اجماع نظر هیات‌مدیره «ومعادن» بر سر واگذاری بلوک مدیریتی فولاد کاویان در روز چهارشنبه، نماد این شرکت عصر همان روز به درخواست خودش متوقف شده است.کارگزاری حافظ نیز اعلام کرده که طی معاملات دوم اسفند تعداد ۷۳میلیون و ۳۳۶هزار و ۹۶۰ سهم معادل ۳/۷۳درصد از کل ۱۰۰میلیون سهم منتشره شرکت فولاد کاویان توسط شرکت سرمایه‌‏گذاری توسعه معادن و فلزات برای فروش در تالار اصلی بورس عرضه خواهد شد.بنابر این گزارش، هر برگ از این سهام به قیمت پایه ۴هزار و ۵۰۰ ریال به صورت یکجا و طبق شرایط اعلامی فروخته خواهد شد.این گزارش می‌‏افزاید، کارگزار متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که پنج درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از شروع جلسه معاملاتی مربوطه از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌‏گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کند و ۱۰درصد هم نزد کارگزار فروشنده سپرده نماید. همچنین در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ جهت جبران خسارات وارده ضبط شده و مسترد نخواهد شد. سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف دو روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.همچنین گفته می‌شود که نماد یک شرکت بورسی، در پایان معاملات امروز بسته خواهد شد. بر اساس این گفته‌ها در پایان معاملات امروز نماد شرکت ریخته‌‏گری تراکتورسازی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌‏العاده به منظور تصمیم‌‏گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف خواهد شد.

سرمایه «باما» افزایش می‌یابد

گفته‌های بازار: پس از انتشار شایعه افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی فرآوری مواد معدنی (سهمی که بالای ۵هزار تومان قیمت دارد)، باما نیز با شایعه افزایش سرمایه ۳۰۰درصدی مواجه است.

پیش از این گفته می‌شد که سازمان بورس برای کاهش قیمت سهم‌هایی که بالاتر از ۵هزار تومان قیمت دارند، به سرعت با افزایش سرمایه این شرکت‌ها موافقت خواهد کرد.شنیده‌های ما: از شرکت خبر می‌رسد که گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۳۰۰درصدی باما، ۲۱ بهمن ماه جاری به سازمان بورس ارسال شده است.براساس این تصمیم، سرمایه باما از ۴۹میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال به ۲۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران تامین خواهد شد. در صورت صدور مجوز افزایش سرمایه از سوی بورس، «باما» به‌زودی مجمع فوق‌العاده‌ای جهت تصویب افزایش سرمایه برگزار خواهد کرد.

EPS «ومعادن» در معرض تعدیل ۲۴تومانی

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری معادن و فلزات علاوه بر تعدیل ۱۷تومانی EPS از محل واگذاری بلوک مدیریتی کاویان،‌۷تومان هم از محل افزایش سود چادرملو و گل‌گهر پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را افزایش خواهد داد. با این وصف EPS «ومعادن» به زودی ۲۴تومان افزایش می‌یابد.

شنیده‌های ما: نماد شرکت جهت انجام معامله بلوکی سهام فولاد کاویان متوقف است و هر گونه تعدیل در EPS «ومعادن» از سوی بورس اعلام خواهد شد.تاثیرات واگذاری سهام فولاد کاویان نیز بر روی EPS «ومعادن» پس از انجام این معامله مشخص خواهد شد. در‌حال‌حاضر شرکت در انتظار صدور مجوز افزایش سرمایه ۵۰درصدی از سوی سازمان بورس است.