گروه بورس - علیرضا باغانی -روز گذشته، شرکت ملی مس در دومین روز عرضه شاهد معامله نزدیک به ۱۱میلیون برگه سهم خود بود.

همزمان با این میزان عرضه در بازار شنیده می‌شد که بورس اجازه فروش سهم‌های خریداری شده «فملی» در نخستین روز عرضه را در روز دوشنبه نداده است. بورس در توجیه این اقدام گفته است که هنوز برگه سهم‌های خریداری شده آماده نیست، اما به رغم این موضوع بیش از ۷۰۰هزار سهم خریداری شده از سوی معامله‌گران در روز دوشنبه عرضه و معامله شد.

همچنین امروز حق تقدم سیمان شمال به منظور عرضه ۹۵۵هزار و ۲۶۳حق تقدم استفاده نشده ناشی از افزایش سرمایه با محدودیت هر سفارش به میزان ۱۵هزار عدد بازگشایی و آماده انجام معامله شد.

همچنین در پایان معاملات دیروز حق‌تقدم سیمان تهران به علت پایان مهلت‌ پذیره‌نویسی متوقف شد.امروز سه‌شنبه نیز قرار است که ۲۵۷هزار و ۸۸۸ سهم معادل ۱۶/۵درصد از سهام شرکت بین‌الملل محصولات پارس به صورت یکجا و نقد یا طبق شرایط اعلام شده در اطلاعیه ۱۶بهمن‌ماه مدیریت عملیات و نظارت بر بازار از سوی سازمان خصوصی‌سازی با قیمت پایه هرسهم ۱۶هزار و ۸۳۴ ریال عرضه شد.

آغاز اجرای طرح بهره‌برداری زیرزمینی از یک معدن غنی باما

گفته‌های بازار- درباره «باما» گفته می‌شود که طرح بهره‌برداری زیرزمینی از معدن سولفوره گوشفیل، متعلق به این شرکت توسط یک پیمانکار ترک آغاز شده است. این طرح هزینه‌های باطله‌برداری شرکت را به شدت کاهش می‌دهد.

شنیده‌های ما: هومن تفضلی، مدیر عامل باما درباره صحت و سقم این شایعه با خبرنگار ما مصاحبه‌کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: کارشناسان شرکت «باما» در زمینه طراحی زیرزمینی معدن گوشفیل در مقیاس بزرگ به روش «ساب‌لول استوپینگ» برای نخستین بار در ایران به موفقیت‌های بزرگی رسیدند. به گفته وی، عملیات اجرایی این طرح از سوی یک شرکت پیمانکاری ترک تحت عنوان «TETE» به منظور کاهش هزینه‌های استخراجی در معدن گوشفیل و همچنین تکمیل اکتشافات برای اولین بار در ایران از ۱۵ بهمن‌ماه جاری آغاز شده است.

مدیر عامل باما می‌افزاید: اجرای این طرح حدود ۲۰میلیارد ریال از هزینه‌های باطله‌برداری معدن گوشفیل را کاهش می‌دهد و در مجموع منتج به استخراج ۲میلیون تن ماده معدنی به ارزش تقریبی ۱۴۰میلیون دلار خواهد شد.

تفضلی ادامه می‌دهد: بهره‌برداری زیرزمینی از معدن گوشفیل ۱۲سال به طول می‌انجامد و پیش‌بینی می‌شود که پیمانکار مربوطه در نهایت تا ۱۸ ماه آینده بتواند به ماده معدنی مزبور دست یابد. به گفته مدیرعامل باما، به محض دستیابی به ماده معدنی، بازدهی این طرح آغاز خواهد شد. همچنین شرکت تمهیداتی را برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح مزبور در نظر گرفته‌ است. در بخشی از معدن گوشفیل به صورت روباز کار شده بود، اما نهایتا شرکت به منظور کاهش هزینه‌ها و بهره‌برداری سریع‌تر از ماده معدنی اقدام به آغاز حفر تونل و اجرای طرح زیرزمینی کرد.

تعدیل ۱۰درصدی EPS «ومعادن»

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با شایعه تعدیل مثبت EPS مواجه است. گفته می‌شود این شرکت تعدیل بالای ۱۰درصدی را در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید که پیش‌بینی درآمد هر سهمش تا امروز تغییر نداشته است و هرگونه تغییری در EPS شرکت به شرایط بستگی دارد.تا امروز EPS شرکت همان ۴۹۱ریال اعلام شده است.