گروه بورس- همایون دارابی: پس از قریب دو هفته حفظ شاخص، روز گذشته بازگشایی نماد چادرملو سبب ریزش سنگین شاخص تا رقم ۹هزار و ۸۴۸واحد (۱۳۷واحد افت) شد. در معاملات دیروز نماد چادرملو در شرایطی بازگشایی شد که این شرکت افزایش سرمایه‌ای صددرصدی را اعلام کرده است، این افزایش سرمایه همچنین آغاز بهره‌برداری از طرح گندله‌سازی شرکت که از روز ۲۲بهمن آغاز خواهد شد، سبب شده بود که اکثر معامله‌گران انتظار بازگشایی متعادلی را از این نماد داشته باشند، اما این‌گونه نشد و عرضه سهام توسط برخی از سهامداران عمده که دارای سهام با بهای تمام شده پایینی هستند، موجب شد تا به رغم نرخ تعادلی حدود ۷هزار و ۵۰۰ریالی این سهم چادرملو در نرخ نهایی ۵هزار و ۱۷۰ریال بازار دیروز را به پایان برساند. از سوی دیگر بازار دیروز شاهد نگرانی معامله‌گران به دلیل افت شدید بهای فلز روی در بازارهای جهانی بود.

نرخ فلز روی در معاملات بامداد شنبه تا نرخ باورنکردنی ۳هزار و ۷۵دلار پایین آمد که رکوردی قابل ملاحظه محسوب می‌شود. در صورت تداوم شرایط بازار جهانی نمادهای گروه روی که در سال گذشته و امسال بازده‌های عمده‌ای را ثبت نموده‌اند، روند اصلاح قیمتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهند کرد.

در بازار جهانی بهای مس نیز افت چشمگیری را شاهد بوده است. این مساله و در شرایطی که امروز یکشنبه تا ۵درصد سهام شرکت صنایع ملی مس در تالار عرضه خواهد شد، سبب احتیاط معامله‌گران برای خرید این نماد شده است.

با توجه به بهای تمام شده قابل ملاحظه تولیدات ملی مس و همچنین محاسبه سود هرسهم EPS شرکت براساس نرخ هرتن مس معادل ۶هزار و ۵۰۰دلار (در شرایطی که نرخ کنونی این فلز کمتر از هر تن ۵هزار و ۴۰۰دلار) است، نرخ گشایش این شرکت در بازار را با ابهام مواجه می‌سازد.

شرکت ملی مس نخستین شرکت اصل ۴۴ می‌باشد که پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

وضعیت نامناسب بازار به لحاظ نقدینگی علاوه بر تاثیرگذاری برعرضه ملی مس در برابر پیش‌بینی فروش ۷هزار میلیارد تومان سهام در بودجه سال آینده کشور علامت سوال عمده‌ای را قرار می‌دهد.در بازار دیروز گروه تجهیزات پس از مدت‌ها افت قیمتی شرایط بهتری را شاهد بود، اما در مجموع شرایط بازار شرایط مطلوبی نبود. حجم کل معاملات دیروز بالغ بر ۳/۵میلیارد تومان بود. از ۱۲۰شرکت مورد دادوستد ۳۴شرکت با رشد قیمت و ۵۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.در بازار دیروز نمادهای سیمان داراب، چهادرملو، بین‌المللی محصولات پارس، بوتان و کاشی الوند بازگشایی شدند.