گروه بورس- علیرضا باغانی: سازمان بورس روز گذشته برخلاف انتظار اقدام به بازگشایی نماد چادرملو کرد. بازگشایی این نماد معاملاتی یک‌روز قبل از عرضه سهام شرکت ملی مس، موجب شد تا شاخص کل بورس دچار تنزلی ۱۳۷واحدی شود که سهم «کچاد» از این افت قابل توجه ۱۳۴واحد بود. بازگشایی نماد معاملاتی چادرملو در شرایطی رخ داد که امروز قرار است سهام اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی (فملی) در بازار عرضه و قیمت‌گذاری شود.

به عقیده معامله‌گران، بازگشایی نماد چادرملو و شکست تعادل در بازار، تاثیرات قابل‌توجهی بر عرضه سهام «فملی» خواهد داشت، تا جایی که حتی گفته می‌شود عرضه‌کننده این سهام در مذاکره‌هایی شفاهی پس از بازگشایی نماد «کچاد» از بورس خواست تا باز هم عرضه این سهام با تاخیر مواجه شود، اما تاخیر‌های مکرر عرضه فملی موجب شده که بورس چنین درخواستی را رد کند.

هرچند بازار سهام در نخستین روز هفته، تحت‌تاثیر بازگشایی نماد چادرملو دچار تلاطم شد، ولی برخی از بازیگران بازار از جمله مسوولان بورس اعتقادی نسبت به تاثیر منفی بازگشایی نماد کچاد بر عرضه «فملی» ندارند، بلکه شاید موجب شود تا سهام مزبور در فضای واقعی‌تر عرضه شود.سهام شرکت ملی مس قرار بود یکشنبه گذشته یک روز قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی در بورس عرضه شود که به دلیل حفظ حقوق دولت این کار انجام نشد. همزمان با نزدیک شدن زمان عرضه سهام «فملی» در بورس، گفته می‌شود که برخی از شرکت‌های شاخص گروه واسطه‌گری مالی، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی قصد دارند امروز اقدام به خرید‌های بسیار سنگین سهام ملی مس کنند.

با این وصف پیش‌بینی می‌شود، با برنامه حقوقی‌ها برای خرید سهام «فملی»، عرضه سهام اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ در بورس با استقبال مواجه شود. قیمت پیش‌بینی شده برای عرضه هرسهم «فملی» بالای ۵هزار ریال برآورد می‌شود. امروز با واگذاری سهام شرکت ملی مس، کار واگذاری سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ از جمله فولاد مبارکه و... در بورس آغاز خواهد شد. علاوه بر نماد چادرملو دیروز نماد ۴ شرکت بورسی دیگر نیز شامل گروه صنعتی بوتان و سیمان داراب پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هرسهم و شرکت محصولات بین‌المللی پارس با توجه به تنفس مجمع عادی سالانه بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.