گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته همچنان درگیر وضعیت ضعیفی بود که در نهایت افت ۴۵/۷ واحدی شاخص و کاهش ۸/۴۰درصدی شمار خریداران را به همراه آورد. معامله‌گران در بازار هفته گذشته با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورا و تعطیلی میان هفته بازار همچنین تداوم نگرانی‌ها از روند تحولات کلان موثر بر بازار، احتیاط را در دستور کار خود قرار دادند.بازار در حوزه تحولات سیاسی معامله‌گران همچنان شاهد عدم شکل‌گیری توافقی جدید در مورد این پرونده در نزدیکی پایان مهلت ۶۰ روزه شورای امنیت است. از سوی دیگر، در تحولات کلان حوزه اقتصادی نیز بازار متحمل فشار سنگینی از سوی بازارهای جهانی به ویژه در حوزه بهای مواد خام است. افت بهای جهانی نفت به عنوان عامل‌کاهنده بهای محصولات پتروشیمی برای بازار پراهمیت است. همچنین کاهش بهای جهانی فلزات نیز به عنوان فشار فزاینده به سهام شرکت‌های فلزی بازار را با مشکل مواجه ساخته است. بهای جهانی فلزات در دو فلز مس و روی همچنان روند نزولی را طی می‌کند. در معاملات روز گذشته ، بهای روی در حد کمتر از ۳هزار و ۵۰۰ دلار نیز معامله شده است، هر چند که کاهش موجودی انبارهای LME از حد یکصدهزار تن و رسیدن به ۹۸هزار و ۵۲۵ تن، بار دیگر امکان رشد بهای این فلز را پدید آورده است.

در بازارچه خبر بود؟

بازار سهام روز چهارشنبه شاهد خروج کامل گروه بانکداری از حوزه رهبری قیمتی بازار بود. ریزش صف خرید بانک پارسیان و تشکیل صف فروش برای این نماد هر چند که مورد کنترل قرار گرفت سبب شد تا این گروه که پیش از این در نماهای بانک کارآفرین و اقتصاد نوین با صف فروش مواجه بود از صدرنشینی بازار کنار رود.

با خروج گروه بانکداری از صدرنشینی، بازار معامله‌گران در جهت یافتن گروهی با پتانسیل مناسب و یا تمرکز بر تک سهم‌های دارای پتانسیل مردد باقی بمانند. در جست‌وجوی گروه‌های پر پتانسیل برخی از معامله‌گران به سوی سه گروه تجهیزات و ساختمان و دارویی معطوف شده‌اند که انتظار می‌رود در چند روز آینده شکل‌گیری مشخص‌تری در بازار و در صورت تشکیل حرکت گروهی شکل بگیرد.

در گروه ساختمان صف فروش ساختمان اصفهان به صف خرید تبدیل شد. سرمایه‌گذاری ساختمان و توس‌گستر نیز معاملات مناسبی را شاهد بودند. در گروه دارویی داروسازی کوثر با توجه به بازگشایی در قیمت بسیار پایین با معاملات کنترلی مواجه شد. گروه دارویی با توجه به حجم اندک سهام شناور این گروه کمتر در مقاطع عدم تعادل بازار با نوسانات کمتری مواجه می‌شوند.

در کنار آغاز تلاش معامله‌گران برای صدرنشینی یک گروه گسترده سهام تک‌سهام دارای پتانسیل نیز مورد توجه بودند. در گروه نساجی، ایران‌مرینوس با راه‌اندازی خط کامل تولید چادرمشکی همچنین تبدیل کاربری زمین‌های شرکت در قم با اقبال مواجه است. در گروه شوینده انتشار شایعات مربوط به احتمال معامله عمده کف و تمایل برخی از سهامداران برای حضور مدیریتی در این شرکت با اقبال مواجه است. شایعه انجام معامله عمده فولاد کاویان نیز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است. سهامدار عمده فولاد کاویان، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز با توجه به احتمال تعدیل EPS با صف خرید مواجه شد.

در بازار روز چهارشنبه شاخص در نهایت ۱۶/۲ واحد رشد کرد و حجم معاملات نیز بالغ‌بر ۷/۱۱میلیارد تومان بود که ۷۲درصد آن مربوط به معاملات بلوکی بود. در بازار روز چهارشنبه نماد‌های حق تقدم سیمان فارس و خوزستان در پایان مهلت‌ پذیره‌نویسی، کیمیدارو جهت انتخاب هیات‌مدیره و موتوژن برای تعدیل EPS بسته شد. نماد ذغال‌سنگ طبس نیز پس از افزایش سرمایه‌ باز شد، ولی معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.