گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد نوسانات محدود شاخص بود، به‌گونه‌ای که سرانجام شاخص در حد بسیار اندک ۰۵/۰واحد تغییر کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در انتظار بهبود وضعیت تحولات کلان سیاسی همچنان روند احتیاط در خریدوفروش و عملکرد براساس سناریوهای دقیق را در دستور کار خود قرار دادند.

جو احتیاط حاکم بر بازار سبب شده است تا حرکات عمده در بازار بسیار حساب شده رقم خورده و کمتر شاهد رفتار احساسی در بخش خرید در بازار باشیم، این در حالی است که در بخش فروش همچنان فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی بر بازار وجود دارد که این امر سبب تداوم عدم تعادل در برخی نمادهای دارای سهام شناور آزاد بالا در بازار شده است.

در معاملات دیروز بازار سهام گروه واسطه‌گری، شاخص بانک‌ها و لیزینگ‌ها همچنان رهبری قیمتی بازار را در دست داشتند.

در این گروه نماد بانک اقتصاد نوین دیروز با عرضه‌های مناسبی مواجه شد که این عرضه‌ها در برابر فشار تقاضا پس‌زد و صف خرید این سهم مجددا به‌رغم P/E به نسبت بالاتر این بانک نسبت به بانک‌های دیگر بورسی پابرجا ماند.

در گروه لیزینگی، لیزینگ صنعت و معدن نیز دیروز شاهد تداوم خریدهای تنزلی بود که این امر احتمال به تعادل رسیدن این نماد را در چند روز آینده به وجود آورده است.

در گروه فلزی، تاثیر انتقال سهام مدیریتی ملی سرب و روی به کالسیمین، سهام ملی سرب و روی را با صف خرید مواجه ساخت هر چند که دیگر نمادهای این گروه همچنان به دلیل عدم خرید سهام به میزان حجم مبنا و اصلاح نشدن قیمت با عرضه‌های سنگین مواجهند.

در این گروه گزارش ۹ ماه لوله و ماشین‌سازی ایران سبب گرایش معامله‌گران به این سهم با پتانسیل اما کمتر ناشناخته بازار شده است. لوله و ماشین‌سازی تولیدکننده لوله‌های آبرسانی همچنین محصولات ریخته‌گری چدنی دارای طرح توسعه‌ای عمده‌ است که البته تحت فشار تامین منابع مالی جهت تکمیل آن نیز قرار دارد.

در گروه ساختمانی اکثر نمادهای این گروه تعادل مناسبی را مواجهند. این امر سبب شد تا ساختمان اصفهان نیز دیروز با جمع‌آوری صف فروش به تعادل برسد.

در گروه دارویی گزارش مناسب کیمیدارو و بازگشایی این سهم را در بازار دیروز با ۳۳۰ریال رشد قیمتی رقم زد. در این گروه انتظار برای بازگشایی نماد روز دارو دیروز محقق نشد و به‌رغم اعلام اولیه این نماد همچنان بسته ماند.

روز دارو در سال‌جاری با تولید شماری از داروهای جدید که حاشیه سود بسیار مناسبی نیز به همراه داشته‌اند مورد توجه برخی از کارشناسان بازار است. در مجموع بازار دیروز شاهد تعادل در بازار و حرکت شاخص در نوسانات اندک بود. در بازار روز گذشته نمادهای فارسیت درود، شیشه و گاز و کیمیدارو بازگشایی شد.

حجم معاملات نیز بالغ بر ۴/۸میلیارد تومان بود از ۱۳۲ نماد مورد معامله نیز ۴۴ نماد با رشد قیمت و ۵۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.