گروه بورس - علیرضا باغانی: بازار در روز گذشته شاهد حمایت برخی از حقوقی‌ها بود و همان طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود سازمان بورس بر سر حمایت از بازار و تثبیت شاخص با برخی از شرکت‌های گروه واسطه‌گر‌ی مالی به توافق رسید. این توافق امروز در عرضه ۲۲میلیون سهم بانک پارسیان و نزدیک به ۳میلیون سهم بانک کارآفرین به طور کامل قابل مشاهده بود.این عرضه‌های شاخص بورس را به طور قابل توجهی بالا کشید. به نظر می‌رسد با حمایت واسطه‌گری‌ها از بازار این هفته بورس تهران به تعادلی نسبی دست یابد.در پایان معاملات روز گذشته نماد سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نمادشرکت لیزینگ خودروی غدیر برای برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند.نماد شرکت نفت پارس و فارسیت اهواز هم با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

مزایای اعلام EPS به سه شیوه

گفته‌های بازار: با تدبیر مدیران شرکت باما، نوسانات اخیر، بهای جهانی روی تاثیری بر پیش‌بینی سود هر سهم شرکت نداشته است و این شرکت به راحتی می‌تواند یکی از EPSهای پیش‌بینی شده خود را محقق کند. این شرکت در آخرین اطلاعیه خود در یکی از سه شیوه اعلامی EPS خود را براساس ۳هزار دلار نیز پیش‌بینی کرده بود حال آنکه بهای جهانی روی اکنون سه هزار و ۸۰۰دلار در هر تن است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید، افت بهای جهانی روی مقطعی بوده و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود بهای جهانی روی روند صعودی به خود گرفته است. برنامه‌های شرکت درباره وضعیت جهانی روی باعث شده تا معامله‌گران بازار از نوسانات قیمت روی دچار نگرانی نشوند، چرا که شرکت در بدترین شرایط EPS خود را براساس روی تنی ۳هزار دلار و سرب ۹۵۰ دلار اعلام کرده بود، در حالی که بهای کنونی جهانی این فلز بیش از این رقم است. بر این اساس نوسانات جهانی کوچک‌ترین تاثیر منفی بر وضعیت سهام باما در بازار نداشته و ندارد و تدبیر مدیران شرکت در رابطه با اعلام EPS به سه شیوه موجب شد تا معامله‌گران اطمینان بیشتری نسبت به سهم باما در بازار داشته باشند.

ابوریحان، ۸۰درصد بودجه را محقق کرد

گفته‌های بازار- درباره داروسازی ابوریحان گفته می‌شود که بودجه ۹ماه شرکت فراتر از پیش‌بینی‌ها محقق شده است. دلیل این پوشش مناسب تولید محصولات جدید شرکت از جمله قرص مارولون بوده است. همچنین گفته می‌شود درخواست افزایش سرمایه حدود ۳۰۰درصدی شرکت هم به زودی تقدیم سازمان بورس خواهد شد.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که طی ۹ماه حدود ۸۰درصد از بودجه خود را محقق کرده است و پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت نیز به تبع این اتفاق مثبت است و این پوشش مناسب ناشی از تولیدات جدید شرکت و مدیریت مناسب است و مدیران شرکت همواره سعی می‌کنند که جلوتر از پیش‌بینی‌ها حرکت کرده و بتوانند بر سود شرکت بیافزایند تا منافع سهامداران خرد نیز تا حد امکان تامین شود. افزایش سرمایه شرکت نیز همچنان از سوی سازمان حسابرسی در حال بررسی است و به زودی تقدیم بورس خواهد شد.این افزایش سرمایه بیش از ۳۰۰درصد برآورد می‌شود.

EPS «تکشا»، بدون تغییر

گفته‌های بازار- در بازار گفته می‌شود که شرکت گسترش خدمات کشاورزی «تکشا» EPS خود را افزایش داده است و این افزایش ناشی از فروش مناسب شرکت در ۹ماه بوده است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که پیش‌بینی درآمد هر سهمش هیچ تغییری نداشته است و در ۹ماه رقمی در حدود ۷۵درصد از EPS معادل بودجه پیش‌بینی شده پوشش داده شده است.بر این اساس EPS «تکشا» با احتساب افزایش سرمایه ۶۳تومان است.

تصویب افزایش سرمایه گل‌گهر

گفته‌های بازار- شایع شده که افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی شرکت گل‌گهر به تایید سازمان بورس رسیده است.

شنیده‌های ما: از شرکت هلدینگ گل‌گهر (معادن و فلزات) خبر می‌رسد که هنوز سازمان بورس درباره افزایش سرمایه مزبور موافقتی را اعلام نکرده است و شایعه تاثیر افزایش ۱۰۰درصدی مورد تایید نیست.