شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد (محمد صداقت): معاون بورس منطقه‌ای بورس اعلام کرد: بیشترین ارزش ریالی معاملات در تالار بورس فارس به شرکت‌های توسعه معادن روی ایران و پتروشیمی خارک اختصاص یافت. کرشمه ترابیان درباره فعالیت ۳ماه گذشته از شرکت‌های پتروشیمی خارک، سنگ‌آهن گل‌گهر و توسعه معادن روی ایران که بیشترین ارزش ریالی معاملات را در بورس منطقه‌ای فارس به خود اختصاص داده‌اند خبر داد و اظهار کرد: تعداد سهام و اوراق مشارکت معامله شده ۶/۲۳درصد کاهش و ارزش ریالی معاملات ۱۹درصد افزایش نشان می‌دهد.

ترابیان با اعلام این مطلب گفت: بورس منطقه‌ای فارس طی ۶۱روز کاری فصل پاییز ۱۰۱میلیون سهم و اوراق مشارکت به ارزش ۵۲۹میلیارد ریال را مورد معامله قرارداد، متوسط ارزش روزانه خرید و فروش سهام طی این مدت ۸هزار و ۶۰۰میلیون ریال بوده که برابر متوسط ارزش معاملات روزانه ابتدای فعالیت بورس منطقه‌ای فارس است.ترابیان خاطرنشان کرد: بررسی ترکیب معاملات انجام شده در این مدت ۵۳درصد از معاملات انجام شده مربوط به خرید سهام و ۴۷درصد به فروش سهام اختصاص داشته و تعداد خریداران با ۷۱۴نفر کاهش به ۱۴هزار و ۶۹۶نفر رسید و همچنین ۳۴۷کد معاملاتی ایجاد شده است.

وی شاخص کل، شاخص بازده نقدی و قیمت بورس را به ترتیب ۵۷۷، یک‌هزار و ۷۱۷واحد افزایش به ارقام ۱۰هزار و ۷۸ و ۳۱هزار و ۲۱۷خواند و تصریح کرد: اطلاعات مالی شرکت‌های استان فارس که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده‌اند حاکی از افزایش ۹۷۳میلیارد ریالی ارزش بازار نسبت به قبل است.

او در ادامه افزود: از ۲۳شرکت پذیرفته شده ۶شرکت در تابلو اصلی و ۱۵شرکت در تابلو فرعی و ۲شرکت اشتادموتورز و شیرین‌دارو در تابلو چهارم قرار دارند که در این بین بیشترین درصد تغییر (مثبت) ارزش بازار در فصل پاییز مربوط به سهام شرکت‌های قندمرودشت، شیمیایی سینا و کارخانجات مخابراتی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور اداره اوقاف و امور خیریه، گمرک، همیاری شهرداری بازرگانی، کارمندان دانشگاه شیراز، دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد فیروزآباد جمعا ۶۷۰نفر را با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، مفاهیم و اصطلاحات و قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه آشنا و امکان بازدید و آشنایی ۱۷۰متقاضی سایر ادارات، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها را از تالار فراهم کرده است. وی در پایان گفت: ۲۱شرکت کارگزاری در تالار شیراز دارای مجوز فعالیت هستند که با شروع فعالیت شرکت کارگزاری عمران فارس تعداد کارگزاران فعال این تالار به ۱۸کارگزار افزایش یافت.