گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با توجه به عرضه بلوک‌های عمده سهام دولتی و همچنین چند معامله عمده جهت شناسایی سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان پاییز، شاهد ثبت حجم معاملات سهام به میزان ۳۹۸میلیارد تومان بود که حکایت از رشدی ۱۷۷درصدی نسبت به هفته ماقبل خود داشت. در هفته گذشته سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهمن، توسعه ملی، سپه، غدیر، ملت و ملی ایران به پایان رسید که این امر موجب شد این شرکت‌ها ضمن تلاش برای حفظ سطح قیمت‌های بالا در بازار با هدف عدم اتخاذ ذخیره کاهش ارزش بالا و همچنین شناسایی سود و فروش سهام عمده پرتفوی خود را در دستور کار قرار دهند. عرضه بلوک‌های سنگین بین‌المللی توسعه ساختمان از سوی غدیر، بانک کارآفرین از سوی ملت و ایران‌گچ از سوی ملی ایران همچنین عرضه‌های سنگین سهام گل‌گهر از سوی «وسپه» و توسعه معادن روی از سوی ملی ایران، سرمایه‌گذاری پاسارگاد و پارس‌آریان از جمله اقدامات مهم این شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال ارزیابی می‌شود. با توجه به پایان فصل پاییز انتظار می‌رود بازار با کاهش سطح فعالیت این گروه از شرکت‌ها هفته آینده شرایط متعادلی را با گرایش به استراحت شاخص در بازار شاهد باشد.

از سوی دیگر هفته گذشته از بعد تحولات سیاسی نیز هفته پراهمیتی در میان کارشناسان بازار قلمداد شد. در حوزه تحولات سیاست داخلی، برگزاری انتخابات خبرگان، شوراهای شهر و میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت بالایی بود. بازگشت اصلاح‌طلبان به شورای شهر پس از شکست سنگین دوره گذشته که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز محقق شد و موفقیت کم طرفداران دولت در انتخابات شوراها که تنها ۳ نماینده از ۱۵ نماینده شورا در تهران را به‌دست آورده و در کل کشور نیز حدود ۲۰درصد آرا را کسب کردند، موجب دشواری موقعیت دولت و انعکاس عدم رضایت رای‌دهندگان از عملکرد یکسال و نیم گذشته دولت بوده است. با توجه به جدایی اصولگرایان از صف حمایت از دکتر احمدی‌نژاد و تقویت چشمگیر میانه‌روها در انتخابات خبرگان انتظار در جهت تغییر سیاست‌های دولت را محتمل کرده است. این مساله تغییرات درون دولت از جمله اتخاذ سیاست‌‌های کلی در جهت مهار تورم و بیکاری در کشور را موجب خواهد شد.

در حوزه تحولات سیاسی بین‌المللی نیز حصول توافق کلی گروه ۱+۵ در مورد قطعنامه شورای امنیت و احتمال رای‌گیری شورا در هفته آینده تقویت شده است.

این مساله موجب خواهد شد تا روند آتی تحولات نمایان‌تر شود. با توجه به تاخیر عمومی بازار سهام ایران در واکنش به تحولات انتظار تاثیرپذیری بازار از این بخش در میانه هفته آینده، در صورت تصویب قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد.

در بازار جهانی چه خبر بود؟

با نزدیکی پایان سال مالی میلادی روند کلی بازارهای بین‌المللی پیش از تعطیلات پایان سال میلادی توام با برداشت‌ها از تحلیل‌های کلی در مورد روند سال آینده رقم خورده است.

مهم‌‌ترین تحلیل‌ها در این حوزه مربوط به بهای نفت به عنوان فاکتور اساسی تعیین نرخ محصولات پتروشیمی و بهای فلزات اساسی است.

در حوزه فلزات شبکه بلومبرگ در تحلیلی پیرامون روند قیمتی فلز روی بهای این فلز را رو به رشد پیش‌بینی کرد. براساس پیش‌بینی این شبکه متوسط بهای روی در سال آینده معادل ۳هزار و ۵۸۰دلار در هر تن خواهد بود که نسبت به بهای متوسط ۳هزار و ۲۴۲دلاری این فلز در سال‌جاری میلادی رشد خواهد داشت.

حداکثر بهای این فلز در سال آینده ۵هزار دلار در هر تن دیده شده است که نسبت به رکورد ۴هزار و ۶۵۸دلاری سال‌جاری (۲۷نوامبر امسال) رشد خواهد داشت.

در حوزه بهای نفت نیز قیمت‌های متوسط ۷۰دلار برای نفت در سال ۲۰۰۷ پیش‌بینی می‌شود که بازار محصولات پتروشیمی را پایدار نشان می‌دهد.

در بازار محصولات پتروشیمی هفته گذشته روند رشد قیمتی متانول متوقف شده و بهای آروماتیک‌ها رشد یافته‌اند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه شاهد غلبه تحرکات شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه بود. این امر البته موجب نشد که پتروشیمی اراک به‌رغم پیش‌بینی اولیه کارشناسان با عرضه‌های مناسب از سوی توسعه ملی مواجه شود، اما در بقیه نمادهای مورد اقبال بازار عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود.

در گروه معدنی، توسعه معادن روی با عرضه‌های گسترده از سوی شرکت‌های حقوقی مواجه شد، اما این عرضه‌ها با استقبال بازار مواجه شد و مجددا صف خرید ۵میلیون سهمی برای این شرکت تشکیل شد.

در این گروه دو تولیدکننده سنگ‌آهن بورس تحت‌تاثیر اطلاعیه عدم تعدیل EPS گل‌گهر روند استراحت و اصلاح قیمتی را در پیش گرفته‌اند.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک تحت‌تاثیر رشد اخیر قیمت این سهم و ناتوانی بازار در پشتیبانی از قیمت‌های بالای این سهم (که نیازمند ۸/۱میلیارد تومان نقدینگی در روز است) روند اصلاح قیمتی را در پیش گرفت که با توجه به فاصله رخ داده میان ارزش ذاتی و جایگزینی شرکت قابل توجیه است.

در نماد پتروشیمی اصفهان نیز انتشار خبرهای اولیه از عدم تعدیل EPS شرکت در گزارش ۹ماهه سبب به تعادل رسیدن عرضه و تقاضاها در این نماد شد.

در گروه خودرویی دو نماد ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل از روز شنبه شاهد بازارگردانی خواهند بود.

با انجام این کار شمار نمادهای دارای بازارگردان در گروه خودرویی به ۳ می‌رسد.

در این گروه پس از قریب بیش از یکسال عدم عرضه سهام جدید، امروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به روش رقابتی عرضه خواهد شد.

در گروه واسطه‌گری مالی در حوزه بانک‌های خصوصی معامله عمده سهام بانک کارآفرین که توسط سرمایه‌گذاری ملت عرضه شده بود، احتمالا به صورت درون گروهی در گروه سرمایه‌گذاری دکتر گنجی جابه‌جا شد.