ایسنا- رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: بورس نفت کار پیچیده و بزرگی است و سیستم موجود و قدیمی فروش نفت در ایران در برابر راه‌اندازی آن مقاومت می‌کند. کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس درخصوص مزایای تشکیل بورس نفت، گفت: با تشکیل این بورس درآمد حاصله کشور از فروش نفت بالا رفته و فروش آن به نوعی شفاف شده و از یک حالت پنهان خارج می‌شود و هر کسی می‌تواند در خرید نفت شرکت کند.

وی افزود: حتی ممکن است قیمت نفت در مراحل مختلف تا چند برابر با توجه به عرضه و تقاضای آن زیاد و چرخش اقتصادی ایجاد شود و بورس نفت باعث افزایش درآمد خواهد شد.

دانشیار علت اصلی تاخیر در راه‌اندازی بورس را کار پیچیده و سیستم قدیمی فروش نفت دانست و افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی مامور پیگیری و اجرای بورس نفت شده و وزارت نفت نیز مکلف به همکاری و پیگیری موضوع شده است و امیدواریم با تعیین متولی بورس سرعت بیشتری برای راه‌اندازی آن انجام شود و در صورت راه‌اندازی، اولویت اول برای صادرات فرآورده‌های نفتی و بعد هم خود نفت مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اجرایی بورس نفت در حال پیگیری است، ساختمان آن خریداری و نیروهای لازم برای آن جذب و آموزش‌های مربوطه به آنها داده شده است.

به گفته رییس کمیسیون انرژی بخش عمده‌ای از این کارها از سوی وزارت نفت انجام شده و از طریق بورس نیز کمک‌هایی شده است. برای راه‌اندازی آن از دولت برنامه زمان‌بندی خواسته شده که به‌زودی اعلام می‌شود.