گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای بود. معامله‌گران متعاقب رشد قیمتی سهام در هفته گذشته همچنین احتمال برگزاری نشست گروه ۱+۵ اقدام به عرضه سهام در بازار کردند. این عرضه همچنین با توجه به نزدیکی پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان آذرماه (۳۰/۹/۸۵) نمود بیشتری یافت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری عموما با هدف شناسایی آخرین سودهای ممکن از طریق فروش سهام اقدام به عرضه برخی از سهام کردند که این امر در نماد توسعه معادن روی نمود بیشتری یافت. از سوی دیگر دو اقدام مسوولان بازار در انتشار گزارش عدم احتمال تغییر EPS شرکت گل‌گهر و بازگشایی نماد سایپا دیزل موجب شد تا بازار دیروز حالت منفی به خود بگیرد و شاخص پس از ۸ روز رشد مستمر با افت مواجه شود.

گزارش بورس در مورد عدم تغییر سود شرکت گل‌گهر سبب شد این شرکت در ورای مرز ۳۲هزار ریال متوقف شود که با توجه به P/E بالای این شرکت سبب فزونی عرضه‌ها شد. نماد سایپا دیزل نیز دیروز در حالی بازگشایی شد که رکود موجود در صنعت تولید خودروهای سنگین و افت تولیدات شرکت‌های خودروساز سنگین موجب دلسردی کارشناسان بازار شده و این امر موجب بازگشایی نماد سایپادیزل در P/E کمتر از ۳ شد. این مساله ۲۵ واحد بر شاخص تاثیر منفی گذاشت تا شاخص در نهایت ۱۰ واحد افت کند.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، بازار شاهد عرضه‌های سنگین در نماد پتروشیمی اصفهان بود. این عرضه‌ها در شرایطی رقم خورد که هنوز تصویر روشنی از وضعیت EPS این شرکت و تعدیل احتمالی آن در اختیار بازار قرار ندارد. نماد پتروشیمی خارک نیز دیروز همچنان معاملات ضعیفی را شاهد بود، هر چند که براساس گزارش سایت متانکس (Methanex) بهای جهانی این محصول تقویت نسبی را شاهد است.

در گروه معدنی تلاش برای شناسایی سود در آخر سال‌مالی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب عرضه سهام توسعه معادن روی شد که این عرضه پس از مدتی جای خود را به صف خرید داد.

با توجه به این شرایط بازار تا حدودی توانست شاهد بازیافت انگیزه معامله‌گران باشد.

در گروه خودرویی معامله‌گران با احتمال عرضه سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در شنبه آینده مواجه هستند. در این گروه نمادهای نصیرماشین (پس از افزایش سرمایه) و سایپادیزل متعاقب تعدیل منفی بازگشایی شدند.

در گروه ساختمان دیروز معامله عمده ۹۹/۴۹درصد سهام بین‌المللی توسعه ساختمان در نرخ ۵هزار و ۱۰۰ریال در تالار انجام شد. با انجام این معامله ۲۵۵میلیارد تومانی که به احتمال قوی به صورت چرخشی صورت گرفت، سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۲۷ریال احتمال تحقق EPS مواجه خواهد شد که البته براساس اساسنامه شرکت قابل تقسیم نیست. در گروه دارویی معامله عمده ۱۰درصدی سهام ایران‌دارو دیروز راه به جایی نبرد.