جایزه برای وقتی که آنها «بورس» نوشتند

گروه بورس- به منظور اشاعه فرهنگ سهامداری، جلب توجه عمومی به خرید دارایی‌‌های مالی، گروه بورس در کنار ارائه تحلیل‌های کارشناسی، گزارش‌های بازار، توجه و اشتیاق جدی به اجتماعی شدن «بورس» در جامعه ایرانی دارد. پدیده اجتماعی شدن بورس به معنای افزایش سهم دارایی‌های مالی در سبد دارایی‌های خانوار شهری یا روستایی است.

خوب یا بد، ما این را در تماس‌های هرروزه بسیاری از خوانندگان متوجه می‌شویم که شمار زیادی از افراد جامعه علاقه‌ای به کسب سودهای کوتاه‌مدت نداشته و ندارند و به‌دلیل سیاست‌های وقت اقتصادی (توسعه کمی بورس) طی سه‌چهار سال اخیر سرمایه خود را به بورس آوردند و ضرر کرده‌اند و امروزه حتی به‌دلیل کاهش ارزش دارایی خود، از خواندن اخبار بورس نیز بیزار هستند و حتی به پیگیری قیمت سهام خود نیز علاقه‌ای ندارند، اما این واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد، متاسفانه رشد و توسعه کمی بازار سرمایه بسیار در زمان کوتاه و پرریسک انجام شد و خاطرات و خطرات همین مقطع کوتاه خود در حال و آینده مانعی برای توسعه بازار شده است. این مساله را هم نمی‌توان انکار کرد که اثر خرید سهام (به جای بازار ارز و طلا و...) در فرآیند توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است.

با اعتقاد و باوری که به این گفتار داریم، این را هم می‌دانیم که همه خبرهای بازار سرمایه آن چیزی نیست که در تلویزیون، رادیو، خبرگزاری‌ها یا در «دنیای اقتصاد» می‌خوانید، بلکه بخشی از خبرها در میان مردم است.

در این میان بخشی از خبرهای مردمی که از ابتدا در گروه بورس به آن توجه داشته است، خرید سهم از سوی والدین برای فرزندان بوده است. این یک جلوه از فرآیند اجتماعی شدن یا نهادینه شدن فرهنگ سهامداری در میان مردم است. جلوه دیگر آن که گاه از گوشه و کنار شنیده می‌شود، این است که برخی از والدین از سهام به عنوان مهریه هنگام عقد عروسی فرزندان استفاده می‌کنند.

این پدیده در روزهای رویایی بورس یعنی در سال ۸۱، بسیار متداول بود. با این مقدمه به خبری که از جلوه‌‌های نوظهور اجتماعی شدن فرهنگ سهامداری برای گروه بورس ارسال شده اشاره می‌شود. «پدری از فعالان بازار سرمایه این بار برای دو فرزند دوقلوی خود که به طور استثنا این بار «نوزاد بورسی» نیستند، سهم خریده است. شرط و نیت او با خود به منظور خرید سهم برای فرزندانش جالب است.

مجید اصلی می‌گوید: «همزمان با یادگیری نوشتن و خواندن کلمات «بورس» و «پس‌انداز» توسط این دو دانش‌آموز کلاس اول دبستان، این دو برادر دوقلو طی هفته گذشته به جمع سهامداران بورس اوراق بهادار پیوستند. برای «پرهام اصلی» ۶ساله و کلاس اول سهامدار پنج‌هزار سهم پتروشیمی اصفهان و برای پدرام اصلی ۶ساله و کلاس اول سهامدار ۴۳۵۰سهم توسعه معادن روی خریداری کردم».

«اصلی» هدف این تصمیم خود را سرمایه‌گذاری بلندمدت، ایجاد پشتوانه مالی مناسب در آینده، آشنایی کودکان از بدو ورود به اجتماع و درک مفاهیم اقتصادی با بورس اوراق بهادار، ترغیب کودکان به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بلندمدت برای دو برادر دوقلوی سهامدار اعلام می‌کند.

به گمان گروه بورس دنیای اقتصاد، چنانچه سازمان بورس موضوع طرح مفاهیم اولیه سرمایه‌گذاری در کتاب‌های درسی را دنبال کند، هدف زیبای این پدر و سایر سهامداران که برای فرزندان خود سهم می‌خرند، با سرعت در ابعاد کلان‌تر در جامعه پیگیری می‌شود.