بازگشایی چهار نماد دیگر

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته بازار شاهد دور جدیدی از بازگشایی نمادها بود.

در این روز معاملاتی، اقدامات غیرمنتظره سازمان بورس در جهت بازگشایی پی‌در‌پی نمادها، ادامه یافت. روز گذشته چهار نماد معاملاتی شامل تایدواتر خاورمیانه با قیمت ۵۹۴۳ ریال، ایران‌تایر با قیمت ۲۱۰۵ریال، سیمان کرمان با قیمت ۸۳۳۵ ریال و سرمایه‌گذاری توسعه ملی با قیمت ۸۲۰ ریال آماده انجام معامله شد. که در میان این شرکت‌ها، توسعه ملی و ایران تایر افزایش قیمت در سهم را تجربه کردند. دیروز چرخش تقاضا در نمادهای معاملاتی متفاوت به چشم می‌خورد و شرکت‌های جدیدی در فهرست تاثیرگذاری بر افزایش شاخص خودنمایی می‌کردند. در این روز تعداد دفعات معامله نیز از مرز ۱۰هزار عبور کرد که ناشی از بازگشایی نمادهای تاثیرگذار بر بازار و افزایش شمار خریداران تا ۴۸۱۴نفر بود. ارزش کل معاملات نیز کاهش ۵۴/۹درصدی را نسبت به روز معاملاتی قبل شاهد بود. ۵ /۶ درصد، سهم شناور «کگل» در بازار

گفته‌های بازار: گفته می‌شود شرکت گهرزمین یکی از شرکت‌های زیر مجموعه‌ معادن و فلزات قصد دارد تا سرمایه خود را از ۱۰میلیارد تومان به ۲۰میلیارد تومان افزایش دهد. ۲۵درصد سهام این شرکت در اختیار معادن و فلزات است و سه برابر گل‌گهر ذخیره دارد. می‌گویند: افزایش سرمایه گهرزمین تاثیر به سزایی در افزایش ارزش دارایی‌های پرتفوی معادن و فلزات به ویژه گل‌گهر خواهد داشت. همچنین در رابطه با افزایش سهم شناور آزاد گل‌گهر در بازار، گفته می‌شود که میزان سهم شناور گل‌گهر در بورس به بالای ۸درصد رسیده و در هفته‌های آینده عرضه‌های گل‌گهر تا صعود سهم شناور آزاد به ۱۵درصد ادامه خواهد داشت.

شنیده‌های ما: شرکت گهرزمین درخصوص افزایش سرمایه این شرکت اعلام کرد، برنامه افزایش سرمایه گهرزمین از ۲۰میلیارد تومان به ۳۰میلیارد تومان است. این در حالی است که این شرکت اضافه می‌کند که بهره‌برداری از معدن تا ۵سال دیگر به طول می‌انجامد و در حال حاضر در مرحله باطله‌برداری به سرمی‌برد و هنوز برداشتی از معدن آغاز نشده است. در حالی که گل‌گهر ۲۷درصد از سهام این شرکت را دارا است، اما با تفاسیر فوق تاثیر فوری روی رشد قیمت «کگل» نخواهد داشت. همچنین گل‌گهر در مورد شایعه سهام شناور آزاد این شرکت اعلام کرده است که در حال حاضر ۵/۶درصد از سهام این شرکت به صورت سهام شناور آزاد است و این رقم به ۲۰درصد خواهد رسید. این شرکت معتقد است که افزایش سرمایه گهرزمین بر ارزش دارایی‌های «کگل» می‌افزاید.

واردات شکر توسط «ثشاهد»

گفته‌های بازار: درباره سرمایه‌گذاری شاهد شایع شده است که تا دو ماه آینده مقداری شکر وارد کشور خواهد کرد و قرار است این میزان شکر به صورت سلف در بورس کشاورزی فروخته شود. گفته می‌شود، این شکرهای وارداتی بر روی EPS «ثشاهد» تاثیرگذار خواهد بود.

شنیده‌های ما: واردات شکر از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری شاهد انجام خواهد پذیرفت و تاثیر چندان قابل توجهی روی EPS این شرکت نخواهد داشت.

وضعیت فروش مارولون

گفته‌های بازار: درباره داروسازی ابوریحان شایع شده که داروی جدید ضدبارداری این شرکت تحت عنوان «مارولون» فروش بسیار خوبی را ظرف چند روز در داروخانه‌ها داشته است. همچنین شیاف دیکلوفناک تولید این شرکت نیز با افزایش کیفیت، مورد اقبال متقاضیان قرار گرفته است. از این بابت افزایش عایدی EPS شرکت بعد از گزارش ۹ ماهه قابل تصور است.

شنیده‌های ما: فروش مارولون ناشی از کیفیت این محصول است. گرچه هنوز این دارو توزیع زیادی نداشته است، اما اینکه فروش داروهای مزبور چه تاثیری بر روی EPS می‌گذارد مشخص نیست ولی به‌طور قطع اثر این فروش‌، مثبت است.