گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته بار دیگر با معاملات مناسب سهام گروه‌ معدنی شاهد رشد ۷۵/۲۱واحدی بود. در بازار دیروز شاخص، آغازی توفانی داشت. عرضه ۶۰۰هزار سهم گل‌گهر با تاثیر ۷۵/۶ واحد به همراه عرضه یک‌میلیون سهمی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با تاثیر ۹۸/۲واحد و معاملات در درصد مثبت چادرملو با تاثیر ۹۹/۳واحد و معامله سهام تراکتورسازی ایران در درصد مثبت موجب شد تا شاخص در نیم‌ساعت اول معاملات ۸۳/۱۶واحد رشد کند. شاخص پس از این جهش روند خطی رو به افزایشی را تجربه کند.

این روند باعث شد تا در ساعت ۱۰‌و‌۱۴دقیقه شاخص که با افت قیمت تراکتورسازی شاهد کاهش تاثیر این نماد بود، با اتکا به افزایش تاثیر چادرملو به میزان ۵۶/۶واحد به ۱۷واحد رشد برسد.

در ساعت ۱۱ و ۲۲دقیقه نماد نوسازی ساختمان تهران شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۳۰۰هزار سهمی در نرخ ۲هزار و ۷۵۰ریالی بود. در ساعت ۱۱ و۳۰دقیقه شاخص که با عرضه ۳۰۰هزار سهمی پتروشیمی اراک با تاثیر ۴۷/۲واحد و عرضه محدود سهام داروپخش با تاثیر ۲۸/۱واحد تقویت شده بود، با تاثیر منفی نماد‌های ایران‌خودرو دیزل، سیمان سپاهان و سرمایه‌گذاری ساختمان مجموعا با تاثیر ۲۵/۳واحد از رشد بیشتر باز ماند و به ۳۷/۱۹واحد رشد بسنده کرد.

در ساعت ۱۱ و ۴۲دقیقه نماد صندوق بازنشستگی شاهد جابه‌جایی ۷بلوک مجموعا به میزان ۶۹/۱میلیون سهم و با قیمت ۲۰۴۵ریال بود. با عرضه محدود سهام توسعه معادن روی و تاثیر ۶۹/۱ واحدی این نماد شاخص در ساعت ۱۲ مرز ۳/۲۰واحد را پشت‌سر گذاشت. در ساعت ۱۲و۱۹ دقیقه نماد تولید مواداولیه داروپخش که در ساعت ۱۱و۴۷دقیقه نیز جابه‌جایی یک بلوک ۲۲۰هزار سهمی را شاهد بود، بار دیگر جابه‌جایی بلوکی دیگر را به تعداد ۱۸۰هزار سهم در نرخ ۲۸هزار و ۴۰۰ریال تجربه کرد. نماد سرمایه‌گذاری مسکن در ساعت ۱۲و۲۳دقیقه جابه‌جایی یک بلوک در نرخ ۳هزار و ۳۶۰ریال را ثبت کرد. ۲دقیقه بعد نماد نوسازی ساختمان تهران در نرخ ۲هزار و ۷۳۰ریال دادوستد و یک بلوک ۱۰۰هزار سهمی را شاهد بود. با عرضه محدود سهام پتروشیمی اراک و تاثیر ۴۲/۴واحدی این نماد شاخص به‌رغم تاثیر منفی برخی از نماد‌ها توانست اولین روز کاری هفته را با رشد ۷/۲۱واحدی پشت‌سر بگذارد.