مهر- رییس سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به پذیره‌نویسی عمومی‌برخی از شرکت‌های فاقد مجوز هشدار داد. علی صالح‌آبادی گفت: برخی شرکت‌هایی که از طریق رسانه‌های مختلف، تبلیغات پذیره نویسی عمومی‌ می‌کنند، مجوز سازمان بورس را ندارند. وی ادامه داد: دستورالعمل بازار اولیه هنوز به تصویب شورای بورس نرسیده و در کمیسیون فرعی شورا در حال بررسی است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: تاکنون نیمی ‌از این دستورالعمل در کمیسیون بررسی شده و مابقی تا دو هفته آینده نهایی خواهد شد. صالح‌آبادی گفت: البته به بانک‌ها نامه ارسال کرده‌ایم که یکی از مجوزهای لازم برای اجرای پذیره‌نویسی عمومی ‌شرکت‌ها ارائه مجوز سازمان بورس است و برای اداره ثبت شرکت‌ها نیز این نامه فرستاده شده، که شرکتی بدون مجوز سازمان بورس ثبت نشود.

وی در مورد وضعیت مدیرعامل شرکت بورس، گفت: جلسه رسمی ‌هیات مدیره شرکت بورس برگزار شده و علی رحمانی به صورت رسمی ‌به عنوان مدیر عامل سازمان بورس معرفی شده و وی مورد تائید سازمان بورس نیز قرار گرفته است. رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در هفته جاری برای اولین بار نشست مشترکی بین هیات مدیره سازمان بورس و شرکت بورس برگزار و قرار شد کار گروهی مرکب از سازمان و شرکت بورس راجع به انتقال برخی وظایف سازمان به شرکت بورس توافق کند و حدود وظایف و مسوولیت‌ها مشخص شود. وی گفت: محل استقرار هیات مدیره شرکت بورس تالار حافظ نخواهد بود و مکان دیگری را برای شرکت در نظر خواهند گرفت.

صالح آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت عرضه سهام شرکت‌ها و خصوصا شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: در حال حاضر وضعیت تعدادی از شرکت‌ها مانند: شرکت مس، فولاد مبادکه، فولاد خوزستان و سازمان گسترش در حال بررسی است و برای عرضه سهام برخی از این شرکت‌ها مشکلات جزیی وجود دارد. در عین حال، مراحل پذیرش را این شرکت‌ها طی کرده‌اند و با رفع این مشکلات، عرضه سهام آنها آغاز می‌شود. وی گفت: در مورد شرکت‌های خارج از اصل ۴۴ قانون اساسی وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در حال بررسی است و به زودی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو عرضه خواهد شد. صالح‌آبادی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری امید نیز دوسال پیش پذیرش شد و باید اطلاعات جدید و به‌روز خود را به سازمان بدهد تا امکان عرضه فراهم شود.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد وضعیت اساسنامه کانون کارگزاران گفت: کارگروه مشترک مرکب از سازمان بورس و افراد برگزیده کانون کارگزاران تشکیل شده تا وضعیت اساسنامه مشخص شود.

وی گفت: اطلاعیه اخیر سازمان بورس در مورد موسسان کانون کارگزاران به‌صورت نادرست در برخی رسانه‌ها انعکاس یافت و اعضای موسسان اعلام شده در اطلاعیه، منتخب سازمان بورس نیستند و این افراد به‌صورت غیررسمی ‌از سوی کارگزاران انتخاب شده بودند.

صالح آبادی گفت: ما اعلام کرده‌ایم اگر دیگر کارگزاران این افراد را به عنوان نماینده قبول ندارند، نظر خود را به سازمان ارائه دهند که این مطلب به درستی انعکاس نیافت.