گروه بورس- علیرضا باغانی: در هفته گذشته ۲۸ نماد معاملاتی بازگشایی شد که بازگشایی ۱۴ نماد پس از اعتراضات معامله‌گران و بنا به درخواست آنان بود. بازگشایی پی در پی نماد‌ها در این هفته موجب شد تا بورس تهران روز‌های معاملاتی بسیار پرحجمی را پشت‌سر بگذارد. معامله‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند، این هفته نیز سازمان بورس به منظور ایجاد تعادل در بازار و پاسخ به درخواست سهامداران جزء، نماد شرکت‌هایی که مشکل حادی ندارند را بازگشایی کند.

این هفته، به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات شوراها و مجلس خبرگان و آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداها، تحولات احتمالی پرونده هسته‌ای چندان تاثیری بر بورس نداشته باشد و معاملات با روندی عادی پیش برود. شایعه‌سازان بازار توقف برخی نماد‌ها را برای اعمال تعدیل مثبت، بسیار محتمل می‌دانند. از سویی دیگر، مشخص شدن مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس و تکاپو مدیران برای تشکیل این شرکت توجه بازار را به خود جلب کرده و پیش‌بینی می‌شود اخبار مثبتی که از سوی مدیران شرکت بورس این هفته اعلام خواهد شد، معاملات شرکت‌های پرمعامله از جمله واسطه‌گری‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها ر ا تقویت کند.

سهامداران حقیقی این هفته قصد دارند تا در دومین جلسه خود با مدیران بورس، این درخواست را مطرح کنند که مدت زمان بین توقف و بازگشایی نماد‌ها مشخص و محدود شود. یعنی سازمان بورس نمادی را که متوقف می‌کند، زمان باز‌گشایی آن را هم اعلام کند.

آیا «وتوس» امروز باز می‌شود؟

گفته‌های بازار: پس از بازگشایی ۲۸ نماد در هفته گذشته، در بازار شایع شده است که نماد توس‌گستر امروز بازگشایی خواهد شد.

گفته‌ می‌شود، این خبر از میان اظهارات برخی از کارشناسان شرکت‌ها بروز پیدا کرده و احتمال صحت این شایعه بسیار زیاد است.

شنیده‌های ما: «مطمئن» مدیر امور سهام توس‌گستر پس از تماس خبرنگار ما درباره پیگیری این موضوع، خواستار تماس مجدد پس از ۵دقیقه شد، اما بعد از گذشت مدت زمان مزبور، وی به تماس‌های مکرر ما پاسخی نداد. حال خودتان در این‌باره قضاوت کنید.

فولاد کاویان افزایش سرمایه می‌دهد

گفته‌های بازار: «فولاد کاویان» با تصویب شایعه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی مواجه است. می‌گویند: سرمایه این شرکت به منظور اجرای طرح توسعه ۷۰۰هزار تن اسلب در سال به زودی به ۲۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

شنیده‌های ما: مهندس نگارستانی، مدیرعامل فولاد کاویان می‌گوید: افزایش سرمایه این شرکت مورد تصویب مجمع قرار گرفته است، اما هنوز هیات مدیره نظر نهایی خود را در این رابطه اعلام نکرده است، چرا که مجمع اختیار تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه را به هیات‌مدیره تفویض کرده است.

مهندس «نگارستانی» می‌افزاید: پس از تایید هیات مدیره شرکت، افزایش سرمایه فولاد کاویان در اختیار سازمان بورس قرار خواهد گرفت.

وی در مورد طرح توسعه ۷۰۰هزار تن اسلب این شرکت می‌گوید: اسناد مناقصه طرح توسعه فولادکاویان مورد ارزیابی قرار گرفته و به‌زودی برنده مناقصه مصرفی خواهد شد.

مدیرعامل فولاد کاویان ادامه می‌دهد: زمین طرح توسعه ۷۰۰هزار تن اسلب، در حال آماده‌سازی است و ساختمان اداری این طرح هم تقریبا به طول کامل آماده شده است. وی می‌گوید: EPS شرکت هنوز تغییری نکرده و همان رقم ۱۵۳ ریال است.

یک داروی جدید در البرزدارو

گفته‌های بازار: درباره البرزدارو نیز شایع شده که این شرکت آمپول جدیدی را تولید کرده و از این محل به‌زودی EPS خود را تعدیل خواهد کرد. این آمپول ویژه اتاق عمل بوده و ضدانعقاد خون است.

شنیده‌های ما: شرکت، تولید چنین دارویی را تایید می‌کند و می‌گوید این آمپول که همراه با سرنگ تولید شده، پرفیل نام دارد اما البرزدارو هنوز مجوز تولید این دارو را از هندی‌ها دریافت نکرده است، ولی خط تولید این دارو راه‌اندازی شده است. شرکت می‌گوید: با توجه به اینکه تولید پرفیل تا پایان سال به طول می‌انجامد، احتمال تعدیل مثبت EPS از این محل بسیار بعید است. شرکت برای طرح مزبور و چند طرح دیگر افزایش سرمایه ۶۰۰درصدی را در دستورکار دارد.

ماجرای قطعه زمین شیشه و گاز

گفته‌های بازار: شیشه و گاز هم در بازار شایعه داشت. درباره این شرکت گفته می‌شود که مدیران آن در تکاپوی فروش زمینی به ارزش ۷۰۰میلیون تومان در یکی از نقاط تهران هستند. در صورت فروش این قطعه زمین، شیشه و گاز EPS خود را تعدیل خواهد کرد.

شنیده‌های ما: شرکت شیشه‌وگاز اعلام کرده است که در حال حاضر زمینی برای فروش نداریم. سال‌ها پیش زمین متعلق به این شرکت فروخته شده است که سود و زیان آن در سنوات گذشته اعلام شده و نتیجه این معامله دخالتی در EPS کنونی شرکت ندارد. ارزش دفتری زمین یاد شده در سال ۸۱ شناسایی شد و اکنون با توجه به تعویق در تحویل زمین به مشتری، شرکت تصمیم گرفته است که این زمین را امسال تحویل دهد.

فولادخراسان، سال ۸۶ در بورس

گفته‌های بازار: رشد قیمتی شرکت توسعه معادن و فلزات در روزهای اخیر شایعه ورود فولاد خراسان به بورس را تشدید کرده است.

شنیده‌های ما: اما مدیرعامل شرکت فولادخراسان درباره ورود این شرکت به بازار سرمایه می‌گوید:‌ این شرکت تا پایان سال جاری وارد بورس نخواهد شد. مهندس لطیف دشت بزرگی افزود: ورود این شرکت فولادسازی به بازار سرمایه، احتمالا پس از ارائه صورت‌های مالی سال ۸۵ آغاز خواهد شد. صورت‌های مالی فولادخراسان هم در ماه‌های اولیه سال ۸۶ آماده می‌شود.

به گفته وی، در زمینه پذیرش شرکت در بورس، ما تعامل خوبی با سازمان بورس داریم و در این زمینه مشاور مورد تاکید سازمان در حال فعالیت و بررسی جوانب است.