هفته رشد بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار در آخرین روز کاری هفته گذشته، توانسته رشد قابل توجهی داشته باشد. این اتفاق ناشی از رشد شرکت‌های معدنی به دنبال اطمینان نسبت به وضعیت برداشت از خاک معدن انگوران اتفاق افتاد.

در هفته جاری پیش‌بینی می‌شود، که پالس‌های مثبت بهبود وضعیت معدن انگوران ادامه یافته و معرفی رسمی مدیرعامل شرکت بورس بتواند روزهای توام با رشدی را برای بورس تهران رقم بزند. همچنین در این هفته قرار است تصمیمات قطعی برای آزادسازی صادرات سیمان گرفته شود. با این وصف جهش شرکت‌های سیمانی در گروه کانه‌‌های غیرفلزی بعید نیست. در صورتی که این هفته تحولات جدید و منفی در پرونده هسته‌ای رخ ندهد، می‌توان در کنار عوامل فوق، هفته جاری را هفته رشد خواند. اما با همه این مسائل، رویکرد معامله‌گران حقوقی و حقیقی در روند معاملات نیز ملاک مهمی برای رونق بورس است. «مداران» تعدیل می‌کند

گفته‌های بازار: برای داده‌پردازی ایران شایع شده است که این شرکت از انعقاد قرارداد «تبیان» مبلغ ۳۰۰ریال سود شناسایی خواهد کرد.

شنیده‌های ما: تمام مراحل قرارداد «تبیان» در زمان مدیرعامل قبلی انجام شده بود. با ورود مدیرعامل جدید تصمیم بر این شد که قرارداد یاد شده مسکوت بماند، تا اینکه مدیران جدید تصمیم به علنی کردن آن گرفتند تا بتوانند آن را به نام خود ثبت کنند و در‌حال‌حاضر در حدود ۳۰۰ریال سود از محل آن شناسایی کرده‌اند. با این حال، کارشناسان بازار شناسایی سود ۳۰۰ریالی به ازای هر سهم «مداران» را در طول ۴ ماه باقی‌مانده در سال مالی را بعید می‌دانند.

«ومعادن» عرضه نمی‌کنیم

گفته‌های بازار: معادن و فلزات روز چهارشنبه این شایعه را در بازار سرمایه داشت که صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به عنوان سهامدار عمده قصد عرضه سهم این شرکت را دارد. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری «پاسارگاد» یکی از خریداران سهامی است که قرار است از سوی صندوق بازنشستگی فولاد عرضه شود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که سهمش در بازار خواهان بسیاری دارد، اما نه سهامدار عمده و نه سهامداران دیگر، حاضر به واگذاری سهامشان نیستند، «ومعادن» شایعه عرضه از سوی سهامدار عمده را رد کرده و می‌گوید: ارزش ذاتی سهام ما بالاتر از ارقام فعلی است و در بازار پرنوسان ما، سهم معادن و فلزات آسیب کمتری دیده است.

باما، ۷هزار تومان!

گفته‌های بازار: روند رو به رشد و حمایت‌های گسترده از باما، این سهم را با احتمال رشد قیمتی تا ۷هزار تومان مواجه ساخته است. آخرین قیمت هرسهم معامله شده باما، ۵هزار و ۳۸۰تومان بوده است. تحلیلگران در توجیه دلیل رشد قیمتی باما می‌گویند که این سهم توانست ظرف فقط چند ماه از ۱۳۰۰تومان به نزدیک ۶هزار تومان برسد، پس رشد قیمت‌های باما چیز عجیبی نیست.

شنیده‌های ما: کارشناسان می‌گویند: در اینکه سهم «باما» دارای ارزش ذاتی بالایی است، شکی نیست. ولی در هر حال هر سهمی در بازار باید قیمت منطقی خود را داشته باشد که آن هم براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. پس ارقام ذکر شده در شایعات مورد تایید نیست و باید منتظر تحولات بازار جهانی روی و تاثیر بر روی سهم‌های معدنی بورس تهران بود.