میزان واگذاری سهام ترجیحی در شش ماهه اول امسال به اندازه کل واگذاری‌های سال ۸۴ بوده است. مسعود کاظم‌خواه، مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار و امور اجتماعی، درباره میزان سهام ترجیحی کارگران با بیان توضیحاتی به مصوبه هیات وزیران در سال ۸۴ اشاره کرد و گفت: هیات دولت بر اساس ماده ۹ قانون برنامه چهارم که در آن سهام کارگری در نظر گرفته شده، مقدار این سهام را ۱۵درصد تصویب کرده است.

وی افزود: افزایش در میزان سهام ترجیحی مستلزم مصوبه هیات دولت است که تاکنون دولت در این زمینه با افزایش میزان این سهام هیچ تصمیم‌گیری اتخاذ نکرده است.

کاظم‌زاده، بیان کرد: براساس بند (ج) اصل ۴۴، ۵درصد از واگذاری سهام شرکت‌ها به مدیران و کارگران و کارکنان واحد‌ها اختصاص یافته است، لذا اگر ساز و کار‌هایی را برای اجرایی کردن بند (ج) اصل ۴۴ پیاده کنیم، تعداد بیشتری از کارگران سهامدار می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنوز میزان سهام تدریجی افزایش نیافته است، تصریح کرد: همچنین میزان واگذاری سهام ترجیحی در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن افزایش داشته است. مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار گفت: در شش ماهه اول امسال ۴۸۷۳ کارگر در ۱۰ واحد تولیدی از سهام ترجیحی استفاده کردند که ارزش ریالی این مقدار سهام ۴۶میلیارد و ۳۸۸میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۸۴ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. وی افزود: در سال ۸۴، ۴۷۲۹ نفر سهام ترجیحی خریداری کرده‌اند که این رقم معادل تعداد کارگرانی است که در شش ماه اول امسال صاحب سهام ترجیحی شده‌اند.