ایسنا- اگر قوانین ناظر به بازار اولیه به خوبی ترسیم شود، فرصت‌های خوبی را برای رشد و ترقی بورس ایجاد خواهد کرد. زهرا نژاد بهرام، کارشناس بازار سرمایه، بازار اولیه را یکی از ویژگی‌های بورس‌های مترقی عنوان کرد و افزود: بازار اولیه پل بین بازار ارزش‌گذاری واقعی سهام و کالا در کنار اوراق بهادار است و می‌تواند به شفافیت بازار کمک کند، هر چقدر بازار به سمت شفافیت حرکت کند بورس موفق‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که مشکل بازار سرمایه حل نشده است، گفت: پس از این که قانون بازار اوراق بهادار در سال گذشته تصویب شد سه ماه برای اجرایی شدن فرصت داشت، اما متاسفانه روند رو به سقوط بورس از یک طرف و ناکامی‌ برای افزایش آن از سوی دیگر و همچنین متاثر شدن آن از فضاهای سیاسی موجود در کشور و منطقه موجب شد که بورس نتواند جایگاه قبلی خود را باز یابد گهگاهی نیز شاهد صعود‌هایی در بازار هستیم، اما این به معنای حل شدن مشکل بازار نیست.

نژاد بهرام، در ادامه با اشاره به این که تلاش شده که فرآیند‌های قیمت‌گذاری، خرید و فروش و سیاستگذاری در مسیر آشکار و بدون دغدغه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان بورس به عنوان ناظر بر عملیات شرکت بورس به منظور پاسخگویی برای قانون جدید تدارک دیده شده است، همچنین تمام این قوانین در بازار اولیه قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تنظیم قوانین بازار اولیه را مطرح کرد و افزود: بازار اولیه یک فرصت است، در این بازار، کالا ظرفیت خود را نشان می‌دهد که آیا قابلیت معامله در بورس را دارد یا خیر؟ وقتی محصول ظرفیت خود را در بازار اولیه نشان داد، قابلیت این را خواهد یافت که به سمت بازار ثانویه حرکت کند و همین امر اطمینانی را برای خریدار ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که بازار اولیه نیاز‌های خریداران و فروشندگان اعم از حقیقی و حقوقی را پاسخگو خواهد بود، گفت: بازار اولیه پل ورود به بازار ثانویه است، این امکان وجود ندارد که وارد عرصه بازار سرمایه شویم مگر این که بازار اولیه را طی کرده باشیم، بنابراین چالش‌های جدیدی را پیش رو خواهیم داشت.