روزهای طلایی کانه‌های فلزی

گروه بورس - فرخنده رحیمی: معاملات گروه کانه‌های فلزی در نیمه دوم آبان، ۲۵درصد از کل ارزش معاملات بازار را به‌خود اختصاص داد.

گروه کانه‌های فلزی در نیمه دوم ماه گذشته بیش از ۶۷میلیون و ۱۲۸هزار سهم، به ارزش ۶۳۸میلیارد و ۹۶۹میلیون ریال معامله کرد. در همین حال حجم کل معاملات در پانزده روز دوم ماه گذشته بیش از ۵۶۵میلیون و ۴۷۶هزار سهم، به ارزش ۲۰۹۸میلیارد و ۹۳۰میلیون ریال بود.

تعداد شرکت‌های معامله شده در گروه کانه‌های فلزی طی این دوره ۷ شرکت بود که تنها یک شرکت از آن شاهد افت قیمت سهام خود بود.

شرکت معادن روی بیشترین درصد نوسان در این گروه را تجربه کرد. این شرکت که بیشترین تعداد سهام معامله شده و بیشترین ارزش معاملات را نیز داشت، درصد نوسانی معادل ۴/۳۶درصد را برای خود ثبت کرد.

شرکت معادن روی نیز بیش از ۳۱میلیون و ۱۲۵هزار سهم به ارزش ۲۷۷میلیارد و ۸۳میلیون ریال معامله داشت.

این شرکت همچنین پرطرفدارترین سهم در این گروه بود. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان زنجان و صنعتی و معدنی امیر، بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت هستند.

بیشترین افزایش قیمت‌ها

در همین حال، شرکت‌های باما و گل‌گهر بیشترین افزایش قیمت را در طول دوره پانزده روز پایانی آبان داشتند. «باما» با ۶۲۱۲ ریال رشد بیشترین افزایش قیمت را داشت. «باما» بیش از یک میلیون و ۱۲۱هزار سهم، به ارزش ۶۰میلیارد و ۲۳۶میلیون ریال معامله کرد که قیمت نهایی آن به ۵۴۸هزار و ۵۸۹ ریال در این دوره رسید.

از تولیدات این شرکت می‌توان به شمش روی، کربنات روی، کنسانتره سولفور روی، کنسانتره سولفور سرب و کسانتره اکسید روی اشاره کرد.

شرکت‌های صنعتی و معدنی امیر، آراسته معدن و سرمایه‌گذاری دانایان پارس، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. شرکت باما سود محقق شده سال گذشته خود را ۱۸۱۱ ریال اعلام کرده است.شرکت گل‌گهر نیز رشد قیمتی معادل ۳۱۱۸ ریال در طی ۱۲ روز معاملاتی در نیمه دوم ماه گذشته داشت. قیمت سهام این شرکت در پایان این دوره به ۲۳۷۷۸ ریال رسید. گل‌گهر بیش از سه میلیون و هشت هزار سهم، به ارزش ۶۷میلیارد و ۹۵۱میلیون ریال معامله کرد.

تولیدات این شرکت را سنگ دانه‌بندی شده کم‌عیار و کنسانتره سنگ آهن تشکیل می‌دهند. شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. سرمایه شرکت گل‌گهر بالغ بر ۴۴۰میلیارد ریال است و این شرکت سود هر سهم خود را ۱۶۳۱ ریال پیش‌بینی کرده است.

کمترین رشد قیمت

شرکت معدنی دماوند کمترین رشد قیمت را در این گروه داشت.

این رشد معادل ۱۲۹ ریال بوده که طی ۸ روز معاملاتی به دست آمد. شرکت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران بزرگترین سهامدار این شرکت است. از تولیدات این شرکت می‌توان اسید بوریک، پوکه معدنی، سنگبر‌ وکنسانتره را نام برد. شرکت معدنی دماوند سود هر سهم خود را ۲۰۰ ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن بالغ بر ۱۰میلیارد ریال است.سود محقق شده این شرکت در سال گذشته ۴۷ریال بوده است. شرکت معادن و فلزات که دومین شرکت از نظر حجم معاملات در این گروه بود، بیش از ۱۷میلیون و ۷۱۳هزار سهم، به ارزش ۶۸میلیارد و ۹۷۶میلیون ریال معامله کرد. شرکت صندوق بازنشستگی، عمده‌ترین سهامدار این شرکت است. شرکت معادن و فلزات ۳۸۲ریال سود برای هر سهم خود، در سال جاری پیش‌بینی کرده است. سرمایه این شرکت که از عمده‌ترین سهامداران شرکت چادرملو و گل‌گهر است بالغ‌بر ۱۲۶۲میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال است. این شرکت سود محقق‌شده خود را در سال گذشته ۲۷۸ریال اعلام کرده است.

تاثیرگذارترین شرکت بر شاخص

شرکت چادرملو تاثیرگذارترین شرکت این گروه بر شاخص در این گروه، طی دوره یاد شده بود. چادرملو سود هر سهم خود را ۹۱۹ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن ۱۰۰۰میلیارد ریال است. سنگ دانه‌بندی و کنسانتره خشک از تولیدات این شرکت است. شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و معادن و فلزات، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند.

حجم معاملات شرکت چادرملو بیش از ۱۳میلیون و ۸۵۶هزار سهم، به ارزش ۱۶۳میلیارد و ۲۳۳میلیون ریال بود، این شرکت ۱۴۰۵ریال رشد قیمت در این دوره داشت.

شرکت معادن منگنز ایران تنها شرکت از این گروه بود که در نیمه دوم ماه گذشته شاهد کاهش قیمت سهام خود بود. این شرکت بیش از ۱۶۰هزار سهم، به ارزش یک میلیارد و هشت میلیون ریال طی ۱۲روز معامله کرد که افتی معادل ۴۶ریال به همراه داشت.

شرکت تکادو و ذوب‌آهن اصفهان، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. شرکت معادن منگنز ایران، سنگ‌ منگنز تولید می‌کند.

شرکت‌های کانه‌های فلزی تاثیرگذارترین شرکت‌ها بر رشد شاخص، در ماه گذشته بودند. این تاثیر در نیمه دوم ماه بیشتر بود.

شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، باما و معادن و فلزات تاثیرگذارترین شرکت‌های این گروه بر شاخص کل بودند.این شرکت‌ها همچنین در روزهایی که شاخص افت بسیاری داشت موجب تعدیل زیاد شاخص شدند.