بازیگران معدود بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: نوسانات چشمگیر در بورس تهران همچنان ادامه دارد. تالار اصلی بورس نیز کم‌رونق‌تر از گذشته شده و دادوستدهای سهام در تالار شیشه‌ای با وسواس بیشتری صورت می‌گیرد.

این روزها تنها چند سهم خاص بر شاخص تاثیر گذارند، می‌گویند دور، دور معدنی‌ها است و به‌طور معمول چادرملو، گل‌گهر و باما هر روز بازار را مثبت و سهم‌هایی همچون «کروی» و معادن فلزات بازار را منفی می‌کنند. انگار نه انگار که روزانه سهام نزدیک به ۱۲۰شرکت مورد معامله قرار می‌گیرد. روز گذشته بازار نسبت به اعلام خبر قطعی شدن سپردن مدیریت عاملی شرکت بورس به «علی رحمانی» بی‌تفاوت بود و این موضوع نتوانست توجه معامله‌گران را به خود جلب کند.افزون بر اینها، دیروز در بازار شنیده شد که شماری از کارگزاران و برخی از کارشناسان و بازیگران موثر بازار برای بازدید از معدن انگوران به زنجان سفر کرده‌اند. گفته می‌شود که بعد از این سفر، اطلاعات جدیدی از معدن انگوران در بازار منتشر می‌شود. برخی از معامله‌گران حقیقی بازار نیز نسبت به دعوت نکردن از آنها برای بازدید از معدن مزبور گلایه داشتند. پیش‌بینی می‌شود با جو حاکم بر بازار، امروز نیز معاملات از حجم کمتری برخوردار باشد، ولی هفته آینده انتظار می‌رود که با معرفی رسمی مدیرعامل شرکت بورس و اعلام برنامه‌های وی و انتشار نتایج بازدید از معدن انگوران بازار، آرامش بیشتری در پیش‌رو داشته باشد. شایعات هم می‌چرند

گفته‌های بازار: با بهبود نسبی وضعیت سهام پتروشیمی اصفهان تحت‌تاثیر انتشار اخباری مبنی‌بر بازگشت قیمت‌های مواداولیه پتروشیمی به سال ۸۴، شایعات ریزش قیمتی و تعدیل منفی EPS، جای خود را به شایعه حمایت سهامداران و احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هرسهم در هفته‌های آینده داده است.

شنیده‌های ما:‌ وضعیت «شصفها» در بازار سرمایه بسیار عادی و مناسب توصیف می‌شود. سهامداران شرکت هم همواره از سهم پتروشیمی اصفهان حمایت کرده‌اند، اما شرکت در‌حال‌حاضر نه تعدیل مثبت دارد و نه تعدیل منفی.

کروی افزایش سرمایه نمی‌دهد

گفته‌های بازار: در بازار دیروز شایع شده بود که شرکت توسعه معادن روی ایران افزایش سرمایه ۵۰درصدی از محل آورده سهامداران را در دستور کار خود دارد. گفته‌ می‌شود، این افزایش سرمایه در حال تهیه گزارش طرح توجیهی و ارائه آن به سازمان بورس است.

شنیده‌های ما: اما شرکت «کروی» تلاش برای افزایش سرمایه ۵۰درصدی را رد کرده و می‌گوید: در‌حال‌حاضر چنین تصمیمی نداریم.

تعدیل ۲۰تومانی باما

گفته‌های بازار: در گروه معدنی باما که در چند روز گذشته عنوان گران‌ترین سهم را از آن خود کرده است، با شایعه تعدیل مثبت EPS مواجه است. برآورد سهامداران از تعدیل در پیش‌بینی درآمد هرسهم باما، ۲۰۰ریال است، این در حالی است که شرکت EPS خود را در یکی از آخرین اطلاعیه‌هایش به سه شیوه اعلام کرده بود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که EPS خود را برای ۸ماهه اول سال‌جاری، در آذرماه اعلام خواهد کرد، ولی در‌حال‌حاضر درباره تعدیل EPS و میزان آن هنوز تصمیمی گرفته نشده است.