یک معامله عمده در تابلوی چهارم

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار دیروز شاهد دو معامله عمده بود.

در این روز ۲/۱۰درصد از سهام شرکت سیمان غرب به قیمت پایه ۱۳هزار و ۳۲۳ریال به صورت یکجا و نقد توسط شرکت سیمان فارس و خوزستان عرضه شد که این اتفاق در پی بازگشایی نماد سیمان غرب رخ داد. همچنین در این روز ۱۴/۹درصد از سهام شرکت جام جهان‌نما متعلق به یک فرد حقیقی در تابلوی چهارم بورس مورد معامله قرار گرفت.

حق تقدم شرکت توسعه صنایع بهشهر و کنتورسازی هم آماده عرضه بود. «قپیرا» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: بعد از این گفته شد که قند پیرانشهر در مجمع ۳۵درصد از EPS خود را محقق ساخته است، شایعاتی مبنی بر بازگشایی نماد این شرکت با تعدیل منفی EPS شنیده می شود.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید که در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود تغییری نداده است. این شرکت قرار بود ۴۱۸ریال سود تقسیم کند که به دلیل افزایش سرمایه ۳۳درصدی، ۳۰۰ ریال در مجمع تقسیم شد. یعنی ۴۵ میلیون برگه سهم قند پیرانشهر به ۶۰میلیون برگه سهم افزایش پیدا کرد و حتی شرکت با احتساب افزایش سرمایه، ۸ریال تعدیل در EPS خود داشت و ۳۰۰ریال تقسیم کرد.

اما برای بازگشایی نماد تعدیلی پیش‌بینی نشده است و تصور می‌شود اگر تعدیل قرار باشد در EPS شرکت رخ دهد، در هفته‌های آینده خواهد بود.

وضعیت فروش شرکت بسیار مناسب توصیف می‌شود.

«ومعادن» رها شده ...

گفته‌های بازار: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم دیروز با ثبت معامله ۲میلیون سهمی در حالت منفی با شایعه رها شدن سهم در بازار و عدم حمایت سهامدار عمده مواجه بود.

شنیده‌های ما: شرکت‌ می‌گوید معاملات معادن و فلزات، براساس وضعیت بازار انجام گرفته است. ما همواره از سهم خود حمایت کرده‌ایم و همین دیروز یک میلیون از صف فروش خود را جمع کردیم.

با این حال تغییرات در وضعیت سهام «ومعادن» عادی است و خللی به ارزش ذاتی سهام این شرکت وارد نمی‌کند، همان طور که بهای سهم معادن و فلزات طی روزهای گذشته مرز ۴هزار ریال را گذراند.

«ثاصفا» با عرضه عمده دیگر

گفته‌های بازار: ساختمان اصفهان بعد از عرضه‌های عمده بار دیگر با این شایعه مواجه بود که ۵/۲درصد از سهامش این هفته از سوی سهامدار عمده عرضه خواهد شد.

با این وصف رشد قیمتی سهم این شرکت تا ۲۵۰۰ ریال متصور است.

شنیده‌های ما: اما شادکام، مدیر امور سهام این شرکت می‌گوید: آخرین معامله عمده ما عرضه ۲میلیونی سهم توسط شرکت مسکن سازان بود و در‌حال‌حاضر معامله عمده دیگری به ما اعلام نشده است.

وی درباره رشد قیمتی هم می‌گوید که عرضه و تقاضا همواره در بازار رشد قیمتی سهم را رقم می‌زند.

شایعه ریزش قیمتی «کچاد»

گفته‌های بازار: دیروز در حالی که نزدیک به ۵میلیون سهم چادرملو به صورت مثبت معامله شد، در بازار شایع شده بود که این شرکت ریزش قیمتی را در روزهای آینده شاهد خواهد بود.

شنیده‌های ما: اما شرکت هلدینگ چادرملو می‌گوید که افزایش سرمایه این شرکت در جریان است و مشکلی برای آن وجود ندارد. سهم شناور آزاد چادرملو هم با عرضه‌های سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به نزدیک ۲۰درصد رسیده است. ویژگی چادرملو این است که معامله‌گران حقیقی بازار به ارزنده بودن آن پی برده‌اند و سهامداران عمده نیز همچنان از سهم حمایت می‌کنند، پس ریزش قیمتی تنها یک شایعه است و با وضعیت مناسبی که چادرملو در بازار دارد، کاملا مغایرت دارد.