گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد برقراری یک تعادل شکننده بود که در انتهای وقت معاملاتی روبه ضعف نهاد. بازار در معاملات دیروز با توجه به ضعف کلی در چند هفته اخیر، بار دیگر نشان داد که تحمل رشد بیش از ۵ تا ۱۰درصدی سهام را این روزها و حرکت‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت، تعیین‌کنند‌ه‌ترین فاکتور در رشد یا عدم رشد ارزش سهام است.

این امر به ویژه در مورد نمادهای مورد اقبال بازار نمود بیشتری داشت. در معاملات دیروز بازار در ابتدای وقت با عرضه سنگین در نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات مواجه شد و این نماد را از عبور موفق از مرز قیمتی ۴هزار ریال باز داشت. هر چند که ادامه اقبال بازار به دو نماد چادرملو و گل‌گهر، هنوز موجب امیدواری کارشناسان برای عبور این نماد از این مرز قیمتی است. سرمایه‌گذاری معادن، فلزات در دو ماه گذشته در برخورد با این مرز بازگشت قیمتی مواجه بوده است. در کنار سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، نماد توسعه معادن روی نیز با معاملات مهمی مواجه بود که پس از تعادل ابتدای وقت، در نهایت با صف فروش مواجه شد. با تشکیل صف فروش برداشت اولیه مبنی بر نیاز بازار به زمان بیشتر در به تعادل رسیدن این نماد پررنگ‌تر شده است.

در معاملات دیروز گروه دارویی روند قیمتی مناسب‌تری را شاهد بود و رفته‌رفته به عنوان گروه دوم مورد اقبال بازار پس از گروه معدنی، خودنمایی می‌کند. انتظار می‌رود با به تعادل رسیدن دو نماد گل‌گهر و چادرملو در چند روز آینده، رقابت برای صدرنشینی بازار میان دو گروه پتروشیمی و دارویی را در بازار شاهد باشیم، هر چند که گروه ساختمان نیز از پتانسیل‌های قابل ملاحظه‌ای برای عرض‌اندام برخوردار است.

در گروه ساختمانی، نظر برخی از کارشناسان عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه از سوی سرمایه‌گذاری ساختمان این نماد را «با احتمال» تعدیل EPS مواجه ساخته است. این شرکت تاکنون بخش عمده سهام آبادگران و بیش از ۴۵میلیون برگه سهم نوسازی ساختمان تهران را واگذار کرده است. سرمایه‌گذاری مسکن نیز با شایعه واگذاری یک قطعه زمین در الهیه تهران مواجه است. در گروه واسطه‌گری مالی بانک پارسیان دیروز نیز با معاملات ضعیفی در بازار مواجه بود. در این گروه صندوق بازنشستگی با خروج عرضه‌کنندگان سنگین در این نماد با تعادل بازار مواجه شده و در نهایت با صف خرید یک میلیون سهمی مواجه شد. در گروه تجهیزات وضعیت ضعیف معاملات این گروه تنها در نماد هپکو با تغییر مواجه شده است. در گروه خودرویی جو ضعیف گروه دیروز تنها با جمع‌آوری بخشی از صف فروش خاور (ایران‌خودرو دیزل) اندکی تغییر کرد.