بهبود نسبی بازار - ۲۸ آبان ۸۵

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بهبود نسبی روند معاملات تحت‌تاثیر کاهش نگرانی معامله‌گران بود.در بازار دیروز کارشناسان بازار با توجه به عدم حصول نتیجه از مذاکرات گروه ۱+۵ و ابراز تمایل مقامات آمریکایی در مورد مذاکره مستقیم، شانس بیشتری برای عدم رخداد وضعیت غیرمنتظره‌ای در سطح تحولات سیاسی قائل شده و ازاین‌رو جمع‌آوری سهم‌های ارزنده در بازار دیروز را مورد توجه قرار دادند. هر چند که بازار به‌دلیل ناهماهنگی معامله‌گران عمده و عدم اعتقاد جمعی به بهبود شرایط، همچنان معاملات ضعیفی در برخی از نمادها به چشم می‌خورد. انتظار می‌رود در چند روز آینده و در صورت عدم رخداد شرایط غیرمنتظره، بازار بهبود بیشتری را شاهد باشد.

در معاملات دیروز مهم‌ترین خبر دعوت از کارگزاران برای بازدید از معدن انگوران بود.

در صورت انجام این بازدید در هفته جاری بازار می‌تواند با درک درست‌تری نسبت به شرایط گروه تولیدکنندگان روی و البته معدن انگوران تصمیم‌گیری کند. در بازار دیروز توسعه معادن روی پس از صف زودهنگام خرید در روز چهارشنبه، ابتدای بازار را با صف خرید شروع کرد که با عرضه‌های صورت گرفته عرضه و تقاضا آن متعادل شد. با توجه به میزان سهام شناور این شرکت و توقف چند ماهه نماد انتظار می‌رود روند به تعادل رسیدن سهامداران و رشد این سهم نیازمند حجم بالاتری از معاملات سهام باشد.

در این گروه انتظار برای توقف نماد باما دیروز این نماد را با معامله ۳۰۰سهم مواجه ساخت. در گروه فلزی انتظار برای تعدیل EPS آلومتک این نماد را با صف شکننده مواجه ساخت. بخش آلومینیومی گروه فلزی به‌رغم تقویت بازار این فلز هنوز فعالیت قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه نکرده‌ است. درگروه پتروشیمی افت بهای نفت در صورت تداوم، شرایط این گروه را به دلیل افت احتمالی بهای محصولات پتروشیمی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر چند که انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش و مزیت واحدهای پتروشیمی کشور به لحاظ بهای خرید خوراک این تاثیر را کم‌رنگ خواهد ساخت. در گروه دارویی بازار سهام همچنان شاهد رونق معاملات در برخی از نمادها است. هر چند که عدم همراهی تامین‌اجتماعی و بانک ملی به عنوان دو مالک عمده سهام دارویی، حرکت این گروه را کند ساخته است.

در گروه سیمانی شایعات مطرح شده در مورد تغییر شرایط نرخ فروش محصولات این صنعت باعث افزایش فعالیت‌ها در این گروه شده است.

در مجموع بازار دیروز شاخه‌های مناسبی از بهبود روند معاملات را در خود داشت که انتظار تقویت آن وجود دارد. در بازار دیروز شاخص با توجه به عرضه سهام دو شرکت گل‌گهر و چادرملو با رشد ۹/۹واحدی مواجه شد.

حجم معاملات نیز بالغ بر ۳/۱۵میلیارد تومان بود، از ۱۲۰نماد مورد معامله نیز ۵۲نماد با رشد قیمت و ۴۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند. در بازار دیروز حق تقدم‌های استفاده نشده بلبرینگ ایران در بازار عرضه شد.

انتظار می‌رود امروز (یک‌شنبه) نیز حق‌تقدم‌های استفاده نشده کنتورسازی در بازار عرضه شود.