شاخص غیرواقعی

گروه بورس - علیرضا باغانی: پس از پشت سر گذاشتن یک هفته معاملات منفی، بورس تهران در اولین روز کاری هفته توانست شروع مثبتی داشته باشد.تحلیلگران نیز این هفته را برای بورس تهران هفته خرید معرفی کردند و به اعتقاد آنان پس از گذشت یک هفته معاملاتی، پرنوسان، بازار این هفته متعادل است. روز گذشته سهام شرکت‌های معدنی توانستند رکورد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را از آن خود کنند که در این میان چادرملو، سنگ‌آهن گل‌گهر و «کروی» مثل همیشه پیشتاز بودند.نماد بانک پارسیان نیز در دومین روز معاملاتی به‌رغم تعیین اعضای هیات‌مدیره، بر روی تابلوی تالار شیشه‌ای منفی بود.برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی نیز این روزها موجب شده که سهامداران حضور پررنگی در تالار نداشته باشند.ولی با این حال معاملات روندی عادی داشته و شاخص عدد رو به رشدی را نشان می‌دهد.تعداد سهام معامله‌شده در روز گذشته نسبت به روز چهارشنبه ۰۴/۲۰واحد رشد و حجم معاملات هم ۴۴/۶۲واحد رشد داشت.در بازار دیروز شایع شده بود که سازمان بورس قصد دارد در ادامه سیاست برخورد با متخلفان با برخی از شرکت‌ها برخورد و کد برخی از معامله‌گران را هم متوقف کند، همچنین دیروز برخی از معامله‌گران نسبت به ارقام شاخص انتقاد داشتند. به گفته این افراد، زمانی که بازار به کلی منفی است، شاخص تغییر مثبت را نشان می‌دهد. برخی از آنها خواستار ملاک قرار دادن معاملات برای مثبت و منفی نشان دادن روزانه بورس بودند.

پتروشیمی خارک با دو شایعه

گفته‌های بازار: پتروشیمی خارک در بازار با دو شایعه تعدیل مثبت EPS و یک معامله بلوکی عمده مواجه بود.درباره تعدیل مثبت EPS از ارقام بالای ۲۵۰۰ریال سخن گفته می‌شود. همچنین می‌گویند، پتروشیمی خارک در روزهای آینده حدود ۵/۵درصد از سهامش را طی یک معامله عمده واگذار خواهد کرد.

شنیده‌های ما: شرکت در خصوص تعدیل مثبت، درآمد هر سهم را به میزان ۲۵۰تومان اعلام کرده که تعدیلی در این رقم را در نظر ندارد. همچنین شرکت در مورد معامله بلوکی ۵/۵درصدی اظهار داشت: این معامله به صورت نماد معاملاتی در بورس صورت می‌گیرد و خود شرکت نیز اطلاعات معامله را بعد از انجام آن از سازمان بورس دریافت خواهد کرد.

تعدیل قند لرستان

گفته‌های بازار: در گروه صنایع غذایی، قند لرستان دیروز شایعه داشت. گفته می‌شود، قند لرستان بنا دارد تا از محل فروش شکر، ۵۰ریال پیش بینی درآمد هر سهم خود را افزایش دهد.

شنیده‌های ما: شرکت یادشده شایعه مطرح شده در تالار شیشه‌ای را با اظهار این مطلب که اطلاعات مربوط به سهام شرکت از طریق سایت بورس اعلام می‌شود، بدون پاسخ گذاشت.

یک افزایش سرمایه ۶۰۰درصدی گفته‌های بازار: لاستیک البرز نیز این شایعه را در بازار داشت که طی سال گذشته تاکنون ۶۰۰درصد افزایش سرمایه داده که بر خلاف عرف مجوزهایی است که سازمان بورس در رابطه با افزایش سرمایه صادر می‌کند.گفته‌ می‌شود، این افزایش سرمایه برای رهایی از زیان‌دهی و انتقال شرکت به تابلوی چهارم بورس بوده است.

شنیده‌های ما: اما هر چه تلاش کردیم، موفق به مذاکره با مدیران شرکت و دریافت توضیحات آنان نشدیم.