ایسنا - کسانی که می‌توانند ساختار اقتصادی شرکت‌های بورسی را تغییر دهند، می‌توانند با نگاه به تابلوی چهارم شرکت‌هایی را که سهام آنها عرضه می‌شود مورد ارزیابی قرار دهند. اکبر زرگانی‌نژاد، کارگزار بورس اوراق بهادار، به معاملاتی که در طول روزهای گذشته در تابلوی غیررسمی انجام شده و اینکه در ضرورت راه‌اندازی تابلوی چهارم تردیدی وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: کسانی که سهام عمده این شرکت‌ها را در اختیار داشتند، در این شرایط فرصتی را پیدا می‌کنند که با به دست آوردن حجم بالایی از سهام تصمیم‌گیری‌های خود را در این شرکت‌ها عملی کنند.

به گفته او راه‌اندازی تابلوی غیررسمی آخرین فرصت را در اختیار سهامداران شرکت‌های مشمول قرار داده تا در صورت تمایل با اصلاح ترکیب سهامداری و به تبع آن تغییرات احتمالی مدیریت بعدی، وضعیت خود را با الزامات بورس منطبق کنند.

زرگانی‌نژاد، درباره اساسنامه کانون کارگزاران و این که کماکان در همان مرحله قبلی است، گفت: ما منتظر دریافت اساسنامه تایید شده از سوی سازمان هستیم تا کار‌های بعد از آن را پس از مرحله اول انجام دهیم، همچنین این کانون تا قبل یا پس از تاسیس شرکت بورس اوراق بهادار با گذراندن مراحلی راه‌اندازی خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که وظایف کانون کارگزاران چیست؟ اظهار کرد: تمامی مسائل صنفی کارگزاران اعم از رتبه‌بندی کارگزاران، انتخاب، حل اختلافات بین کارگزاران، آموزش کارگزاران در تمام سطوح، دفاع از حق و حقوق صنفی آنها، نظارت اولیه، اعطای مجوزهای کارگزاری شرکت در مجامع مختلف به نمایندگی از کارگزاران از وظایف این کانون خواهد بود. همچنین هیچ کارگزاری بدون عضویت در این کانون مجوز فعالیت نخواهد داشت.

به گفته وی این کانون همچنین وظیفه رسیدگی به اختلافات بین کارگزاران و مشتریان را در مرحله اول برعهده دارد، به این معنا که این کانون به عنوان هیات بدوی حل اختلاف کارگزاران خواهد بود و اختلافات در سطوح بعدی در شرکت بورس رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: چنانچه جرایمی از سوی کارگزاران رخ داده باشد، مرجع رسیدگی به آن سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود و جرایم مربوطه توسط این سازمان رسیدگی خواهد شد و براساس قانون در صورتی که سازمان بخواهد، این جرایم را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

این کارگزار بورس به طی کردن مراحل نهایی شرکت بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: مجمع موسس شرکت تشکیل، اشخاص حقوقی مشخص و اشخاص حقیقی هم اکثریت معرفی شده‌اند، تنها باید ببینیم تصمیم آنها نسبت به تعیین مدیرعامل چه خواهد بود.

زرگانی‌نژاد، در ادامه تاکید کرد: بازار اوراق بهادار نسبت به شرایط موجود، شرایط با ثباتی را طی می‌کند در واقع رفتار‌های عادی را از بازار می‌بینیم منتظر هستیم با ورود شرکت‌های مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی ظرفیت‌های جدید در بازار ایجاد و به دنبال آن حجم معاملات و باقی پارامتر‌های بورس تقویت شود.