تغییر رفتار معامله‌گران

گروه بورس - علیرضا باغانی: همان طور که پیش‌بینی می‌شد، مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران بدون قطعنامه‌ای پایان یافت، اما همچنان آمریکا و فرانسه بر تصویب قطعنامه و تحریم تاکید می‌کنند. این موضوع موجب شد تا آینده این پرونده برای سرمایه‌گذاران همچنان در پس پرده باقی بماند. گرچه، خبرهای خوبی از زبان کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا جهت ادامه مذاکرات به گوش می‌رسد اما تحولات سیاسی ۴۸ ساعت گذشته موجب شد تا روز گذشته بورس تهران افت اندک شاخص را در میزان۲/۰ واحد تجربه کند. در این روز تغییر رفتارهای ویژه در دادوستد برخی از سهم‌ها دیده می‌شد. در این رابطه می‌توان به تثبیت سهم پتروشیمی اصفهان بعد از گذراندن سه روز پی در پی منفی اشاره کرد. معادن و فلزات نیز دیروز تاثیرات قابل توجهی بر افزایش شاخص داشت، صندوق بازنشستگی هم برخلاف روزهای گذشته در کنار «کروی»، تراکتورسازی و داروپخش افت قیمت را تجربه کردند.

خبرهایی از «وصندوق»

گفته‌‌های بازار: گفته می‌شود، دادوستد قابل توجه سهام صندوق بازنشستگی در روزهای پس از بازگشایی، به دلیل عرضه سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی وابسته به بانک صادرات بوده است. همچنین تاثیرات مثبت بر شاخص توسط «وصندوق» سهم این شرکت را در معرض شایعه احتمال رشد قیمت طی روزهای آینده قرار داده است، این در حالی است که سهم شرکت مزبور روز گذشته جزو شرکت‌های تاثیرگذار بر افت شاخص بود.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید دادوستد سهام طی روزهای گذشته ناشی از عرضه‌های متفاوتی بوده است. با این حال سهم «وصندوق» در بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود ۲۷۰ ریالی با اقبال معامله‌گران مواجه شده است. نکته‌ای که سهامداران به خوبی بر آن واقفند این است که سهم «وصندوق» با توجه به ارزش دارایی‌ها و پرتفوی شرکت از قیمت فعلی در بازار بسیار بالاتر است. بنابراین احتمال رشد قیمتی سهم بعید نیست.

«فروم» بسته می‌شود

گفته‌های بازار: فرومولیبدن کرمان نیز دیروز شایعه‌ای بدین مضمون داشت که نمادش طی روز معاملاتی آینده برای اعمال تعدیل مثبت EPS متوقف خواهد شد.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که گزارش ۶ ماهه به بورس ارائه شده است و تا چند روز ‌آینده گزارش مزبور به تایید بورس می‌رسد و آن گاه زمان توقف نماد معاملاتی است. مسوولان شرکت درباره تعدیل مثبت عایدی و میزان آن هم اظهارنظر نکردند.

رشد قیمتی «کروی»

گفته‌های بازار: می‌گویند بیشترین عرضه سهام «کروی» طی روزهای گذشته از سوی سهامداران حقیقی زنجان صورت گرفته است و از حقوقی‌ها هم به عنوان یکه‌تازان جمع‌آوری این سهم در بازار یاد می‌شود.

می‌گویند: پس از جمع‌آوری سهم در بازار، ارزش سهام کروی تحت حمایت حقوقی‌ها به بالای ۱۵۰۰تومان می‌رسد و این شرکت حتی قادر به اعلام EPS ا ۲۲۵ تومانی است. توجیه این افراد هم این است که «کروی» به عنوان شرکت تامین‌کننده خاک برخی از شرکت‌ها همانند فرآوری و کالسیمین اکنون قیمت بسیار کمی نسبت به آنها دارد، در حالی که برخی از این سهم‌ها تا نزدیک به ۶هزار تومان هم رسیده‌اند.

شنیده‌های ما: در ارزنده بودن سهم کروی شکی نیست، ولی رشد قیمتی ناشی از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار است.

دوباره افزایش سرمایه «ثاصفا»

گفته‌های بازار: بعد از اینکه مدیر امور سهام ساختمان اصفهان توضیحاتی درباره روند افزایش سرمایه این شرکت ارائه کرد، گفت که افزایش سرمایه ۵۳درصدی بعد از تصویب در مجمع، تحت بررسی است و قرار است طرح توجیهی آن به بورس ارائه شود، دیروز این شرکت با شایعه عدم تصویب افزایش سرمایه توسط بورس مواجه بود.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید که افزایش سرمایه همچنان در حال بررسی و تکمیل گزارش طرح توجیهی است و سازمان هم نظری در این رابطه ندارد، سهامداران هم به شایعات توجه نکنند.