گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم جو انتظار در میان معامله‌گران بود. معامله‌گران همچنان روند تحولات سیاسی به ویژه در صحنه پرونده هسته‌ای کشورمان و جلسه آتی گروه ۱+۵ در عصر چهارشنبه را با اهمیت دانسته و تحت نظر داشتند. از سوی دیگر در صحنه سیاسی داخلی نیز تحولات مرتبط با دو انتخابات پیش‌رو نیز از اهمیت رو به تزایدی برخوردار است. ادامه مباحثات در مورد بانک پارسیان، افزایش تورم و تاثیرات تحولات سیاسی بین‌المللی بر اقتصاد کشور از جمله ملاحظات کلان معامله‌گران در صحنه اقتصاد داخل کشور به شمار می‌رود. با توجه به این شرایط معامله‌گران خرد سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند که این سیاست‌ تحت تاثیر فعالیت‌های معامله‌گران عمده با فراز و فرودهایی مواجه است. با توجه به رکود یک هفته‌ جاری معاملات سهام معامله‌گران همچنین با روند اصلاح قیمت سهام مواجه هستند. با توجه به کاهش قیمت سهام معامله‌گران رفته‌رفته جمع‌آوری صف‌های فروش و خرید سهام رو به ارزان‌شدن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

چرخش معاملات سبب حرکت کلی بازار و تغییر وضعیت آن در میان مدت می‌شود.

در معاملات دیروز در گروه سیمانی انتظار برای تغییر سیاست‌های دولت در زمینه قیمت‌گذاری سیمان در بازار افزایش یافته است.

با توجه به فاصله گرفتن بازار سیمان از اوج مصرف در تابستان و تعادل نسبی عرضه و تقاضا انتظار به نتیجه رسیدن رایزنی‌های بزرگان صنعت سیمان با مسوولان وزارت بازرگانی و صنایع و معادن وجود دارد.

در گروه معدنی نماد توسعه معادن روی دیروز پس از یک وقفه کوتاه به دلیل خرابی سیستم، معاملات رو به تعادل شکننده‌ای را به نمایش گذاشت. انتظار می‌رود این نماد در چند روز آینده تعادل کامل را شاهد باشد. در گروه فلزی نیز ملی سرب و روی تنها نماد باز گروه تولیدکنندگان فلز روی در این گروه دیروز با جمع‌آوری صف فروش مواجه بود.

در گروه خودرویی سایپا با تقویت نسبی معاملات ناشی از خرید‌های سهامداران عمده این شرکت موجب بهبود شرایط این نماد شده است. نگرانی از بروز اختلال در روند همکاری ایران‌خودرو با شرکای فرانسوی این شرکت، همچنان ضعف معاملات این نماد را به همراه آورده است.

در مجموع دیروز بازار سهام شاهد غلبه سیاست انتظار بر معامله‌گران بود در این گروه شاخص رشد محدود ۲۱/۰واحدی را تجربه کرد. حجم معاملات نیز با توجه به جابه‌جایی دو بلوک ۶/۱۹میلیارد تومانی سایپا و ۴/۶میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری سپه به ۳۸میلیارد تومان رسید. از ۱۲۷نماد مورد معامله ۴۷ نماد با رشد قیمت و ۵۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند. از روز گذشته بازارگردانی سرمایه‌گذاری سپه پس از توقف طولانی‌مدت بازارگردانی در بورس بار دیگر آغاز شد.