گروه بورس- کارشناسان با توجه به شدت گرفتن توزیع سهام عدالت در استان‌های مختلف کشور، اظهارنظرهای متفاوتی درباره توزیع سهام عدالت ابزار می‌کنند. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: نباید سخت‌گیری بیش از حد دولت برای عدم فروش اوراق سهام عدالت، به فرصت سازی برای سوء‌استفاده دلالان و افراد سودجو منجر می‌شود.غلامرضا اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این سختگیری‌ها باعث می‌شود تا اقشار آسیب پذیر در شرایط نیاز، اوراق خود را به قیمت نازل به دلالان فعال در این حوزه بفروشند و عملا اهداف دولت در این بخش تحقق نیابد.

وی افزود: با ورود سهام شرکت‌هایی که سهام آنها در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار گرفته، باز احتمال برخی سوء‌استفاده‌ها در این خصوص وجود دارد، منتها با نظارت صحیح دولت، روند فراهم‌سازی تسهیلات معاملاتی از مشکلات کمتری برخوردار خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: دولت نباید سخت گیری در بحث توزیع و معامله سهام عدالت را به جایی برساند که حداقل یک سازمان عریض و طویل به جلوگیری از عدم تخلف در این خصوص اختصاص یابد.

اسلامی بیدگلی به رقم ۵۰۰هزار تومان ارزش این سهام اشاره کرد و گفت: این رقم با سود ۴۰درصد و کسر مالیات عملا بیش از ماهی ۱۵هزار تومان عاید دارندگان این سهام در شرایط فعلی نخواهد کرد، ولی با ترویج فرهنگ سهامداری، اقشار آسیب‌پذیر جامعه متوجه افزایش تدریجی قیمت این سهام خواهند شد و انگیزه آنها برای فروش فوری این اوراق کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت به جای توزیع سهام عدالت بدهی‌هایش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان بتواند وضعیت مستمری بازنشستگان تحت پوشش خود را که اکثرا از قشر کارگری هستند، سامان دهد.

محمدعلی مقنیان افزود: دولت در حال حاضر حدود ۵هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که اگر این بدهی خود را پرداخت کند، بسیاری از مشکلات سازمان تامین اجتماعی حل می‌شود.

وی در خصوص افزایش حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به ۲۰۰هزار تومان گفت: سازمان تامین اجتماعی اگر اعلام می‌کند، منابع مالی برای این طرح را ندارد، حق دارد چون این صندوق هم در آستانه ورشکستگی است و هر نوع تحمیل مالی برای آن خطرناک است.

وی اظهار داشت: تامین اجتماعی برای بازنشستگان علاوه بر صرف هزینه‌های بیمه‌ای هزینه‌های درمانی را هم دارد و نمی‌تواند بار مالی افزایش مستمری را هم تحمل کند.

مقنیان گفت: تنها راه افزایش حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به ۲۰۰هزار تومان، پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی است.