گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد حاکمیت جو ضعیفی بر معاملات بازار بود. در بازار دیروز، نبود هماهنگی میان معامله‌گران عمده بازار که عرضه‌های سنگین آنها تداوم جو ضعیف بازار را به دنبال داشت، از جمله دیگر دلایل رکود بازار ارزیابی می‌شود.

عرضه‌های سنگین رخ داده در دو روز اخیر ضرورت دخالت مسوولان بورس را در جهت هماهنگ‌‌سازی معامله‌گران حقوقی عمده بازار که ماهیت دولتی نیز دارند، را بیش از پیش نشان می‌دهد، به ویژه آنکه با انجام چنین حرکت‌هایی که توام با حرکت‌های نوسان‌گیری این معامله‌گران است، به شدت سهامداران جزء بازار متضرر شده و فرصت سودسازی تنها با تاکید بر توان نقدینگی در اختیار معامله‌گران عمده قرار می‌گیرد، چنین روند غیرپایایی حرکت سهامداران جزء را در بازار به دنبال داشته و باعث بروز رکود طولانی در بازار خواهد شد.

در معاملات دیروز در گروه معدنی کارشناسان بازار تحولات قیمتی دو شرکت تولیدکننده سنگ آهن بورس گل‌گهر و چادرملو را از نزدیک دنبال می‌کردند، تلاش برای دریافت مجوز افزایش سرمایه از سوی این دو شرکت اینک با درخواست متقابل بورس جهت افزایش میزان سهام شناور دو شرکت مواجه شده است.

عرضه‌های یکی از دو نماد مزبور با استقبال معامله‌گران عمده بازار مواجه شده است. به ویژه آنکه این دو معدن از ویژگی نبود سهام جایگزین نیز برخوردار بوده و به همین لحاظ سهام منحصربه‌فرد به شمار می‌روند. در این گروه فشار عرضه در نماد توسعه معادن روی دیروز همچنان به‌رغم خرید ۴/۲میلیون سهم، تداوم داشت.

در گروه دارویی، معامله‌گران بار دیگر با احتمال شکل‌گیری فضای خاص بین‌المللی به سوی سهام با حجم مبنای پایین این گروه اقبال نشان دادند. در گروه واسطه‌گری مالی، صندوق بازنشستگی دیروز عرضه‌های سنگین در حدود ۲۵میلیون سهم را شاهد بود. ارزش بالای پرتفوی این شرکت به همراه انتظار جهت راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی خارج بورسی این شرکت که در صورت آغاز فعالیت با سودآوری قابل توجه تداوم با رشد ارزشی مواجه خواهند بود، دلیل این اقبال ارزیابی می‌شود. انتظار می‌رود با توجه به سخنان جدید مهندس نجابت، معاون وزیر نفت در امور صنایع پتروشیمی مبنی بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر طرح‌های پتروشیمی عسلویه، صندوق بازنشستگی در آینده کوتاه‌تری شاهد تحقق برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود باشد.

در بازار دیروز شاخص با توجه به عرضه سهام گل گهر و چادرملو رشد ۳/۷ واحدی را تجربه کرد. حجم معاملات نیز در حد ۵/۱۵میلیارد تومان بود، از ۱۳۵ نماد مورد معامله نیز ۴۰ نماد با رشد قیمت و ۸۲ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.