آغاز منفی ، پایانی مثبت

گروه بورس - علیرضا باغانی: پس از گذشت دو روز منفی، دیروز شاخص بورس تهران تغییر جهت داد و مثبت شد، اما به‌رغم این تغییر جهت عرضه‌های سنگین ادامه یافت و بهای برخی از سهم‌ها دور از انتظار، منفی شد که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی اصفهان اشاره کرد. در این روز مثبت، مشکلات فنی در دستگاه‌های نشان‌دهنده آمار معاملات و سایت بورس ادامه یافت.در این روز برخی معامله‌گران حقیقی اعتراض داشتندکه توقف نماد «تراک» در روز گذشته به نام شرکت صنعتی تراکتورسازی ایران اعلام شده و آنها تصور کرده‌اند که نماد «تایرا» برای برگزاری مجمع متوقف شده است، در حالی که سازمان بورس در تاریخ ۱۴/۸/۸۵ اطلاعیه «تراک» برای برگزاری مجمع را بدون اشکال روی سایت قرار داده بود.روند معاملات در نخستین ساعت معاملات به طوری منفی بود که پشت سر گذاشتن یک پایان منفی برای روز دوشنبه، یک انتظار منطقی به شمار می‌رود، اما در نهایت شاخص کل تحت‌تاثیر سنگ‌آهن گل‌گهر و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، چادرملو و باما به صورت تک‌رقمی مثبت شد. توسعه معادن روی ایران در بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص، پتروشیمی اصفهان و ایران‌خودرو دیزل را در کنار خود داشت.در این روز معاملاتی تعداد سهام معامله‌شده ۸۸/۴۵واحد نسبت به روز قبل مثبت و حجم معاملات هم ۶۶/۲۶واحد رشد نسبت به روز گذشته معاملاتی را تجربه کرد.همه این اتفاقات مثبت در بورس تهران در حالی رخ داد که انتظار می‌رفت با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز گذشته درباره آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران، شاخص بورس تنزل یابد. اتفاقات جدید در کالسیمین

گفته‌های بازار: درباره کالسیمین گفته می‌شود این شرکت طرح نصب تجهیزات جدید برای افزایش راندمان تولید روی از باطله و‌خاک ‌کم‌عیار را در دست اجرا دارد.

شنیده‌های ما: منابع آگاه گزارش می‌دهند که بخشی از تجهیزات یاد شده نصب شده و بقیه نیز در شرف نصب و راه‌اندازی است. البته این تجهیزات در سطح گسترده‌ای نیست.

تعدیل ۳ریالی EPS «ومعادن»

گفته‌های بازار: عرضه دو میلیون و ۶۰۰هزار سهم ساختمان اصفهان توسط سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در روز معاملاتی گذشته برای دومین بار طی روزهای گذشته، «ومعادن» را با احتمال تعدیل مثبت EPS مواجه ساخته است، این در حالی است که نماد شرکت مزبور شنبه هفته جاری با تعدیل مثبت ۷۲ریالی در EPS بازگشایی شد.

شنیده‌های ما: خریدار دو میلیون و ۶۰۰هزار سهم ساختمان اصفهان، شرکت صبا تامین بوده است، عرضه این سهام که همراه با سود بوده، احتمال دارد که بر روی پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت مزبور ۳ریال تاثیر مثبت بگذارد.

سود تقسیمی سیمان دورود

گفته‌های بازار: در گروه سیمان، شرکت سیمان دورود که امروز میزبان صاحبان سهام در مجمع عمومی عادی سالانه خود است با شایعاتی درباره نحوه سیاست تقسیم سود خود مواجه بود. در این رابطه گفته می‌شود که هیات‌مدیره «سرور» قصد دارد رقمی در حدود ۲۰۰۰ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم ،به مجمع پیشنهاد دهد.

شنیده‌های ما: تقی حاجی وند، مدیرمالی سیمان دورود نیز احتمال پیشنهاد تقسیم سود دو هزار ریالی به ازای هر سهم را به مجمع بسیار زیاد می‌داند. به گفته وی، احتمالا پیشنهاد هیات‌مدیره رقم مزبور است، اما در نهایت سهامداران و مجمع باید در این رابطه تصمیم بگیرند.مجمع عادی این شرکت امروز ساعت ۳۰/۹ صبح در تهران برگزار می‌شود، همچنین قرار است پس از پایان مجمع عادی شرکت مجمع فوق‌العاده به منظور تغییر ماده ۲۷ اساسنامه برگزار شود.

تصویب یک افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: گل‌گهر نیز دیروز به‌رغم عرضه ۳۳۹هزار سهمی، شایعات مثبتی داشت. درباره این شرکت گفته می‌شود که افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی‌اش توسط بورس به تصویب رسیده و به زودی اجرا می‌شود، همچنین گفته می‌شود، پروژه آسیاب پلیکان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۵۰میلیارد ریال، به زودی در این شرکت به بهره‌برداری خواهد رسید. ظاهرا این طرح تاثیر بسزایی در EPS شرکت دارد.

شنیده‌های ما: از درون این شرکت خبر می‌رسد که سازمان به دلیل افزایش سهم شناور آزاد این شرکت در بازار و عرضه‌های قابل‌توجه سهم در روزهای اخیر، افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی گل‌گهر را مورد موافقت خود قرار داده است. این افزایش سرمایه از ۴۴۰میلیارد ریال به ۸۸۰میلیارد ریال صورت خواهد گرفت، البته هدف نهایی افزایش سرمایه شرکت ۲۲۰۰میلیارد ریال است.درباره طرح‌های در دست اجرای شرکت نیز گفته می‌شود که طرح گندله‌سازی بیشترین تاثیر را بر افزایش تولید و در نهایت EPS شرکت دارد و تاثیرگذاری طرح آسیاب پلیکان نسبت به طرح مزبور بر سوددهی شرکت کمتر است. این طرح قرار است امسال به بهره‌برداری برسد و به طور قطع تاثیراتی در EPS شرکت خواهد داشت.

دلیل عرضه «شصفها»

گفته‌های بازار: پتروشیمی اصفهان که روز یکشنبه با عرضه سهام مواجه بود، دیروز شایعه‌ای به این مضمون داشت که تعدادی از شرکت‌های حقوقی قصد حمایت از سهم و افزایش قیمت آن را تا محدوده ۱۰هزار ریالی دارند.

شنیده‌های ما: کارشناسان بر این باورند که سهامداران عمده از «شصفها» انتظار تعدیل مثبت EPS بعد از گزارش ۶ماهه را داشته و به دلیل عدم‌تحقق این انتظار، برخی از آنان طی روزهای گذشته دست به عرضه زدند.با این حال وضعیت شرکت خوب توصیف می‌شود و احتمال حمایت سهامداران عمده و رشد قیمتی هم چندان بعید نیست.

تعدیل منفی بهنوش!

گفته‌های بازار: بهنوش هم دیروز مورد توجه شایعه‌سازان قرار گرفته بود. درباره این شرکت شایع کرده بودند که بدهی ۸میلیارد تومانی به دولت دارد و برای پرداخت این بدهی تحت‌فشار است. آنان پیش‌بینی کرده بودند که احتمال پرداخت این بدهی، بهنوش را در معرض تعدیل منفی EPS قرار داده است.

شنیده‌های ما: شرکت بدهی هشت میلیارد تومانی به دولت را تنها یک شایعه می‌داند و واقعیت این موضوع را تکذیب می‌کند.شرکت تاکید می‌کند که پیش‌بینی درآمد هر سهمش ۲۶۳۰ریال است و تغییری هم نداشته است.