بازار با چند شایعه خواندنی

گروه بورس- علیرضا باغانی: در تداوم تاثیر بازگشایی چندین نماد، بورس تهران در روز گذشته نیز پایانی منفی داشت.

در این روز معاملاتی به‌رغم تلاش چندین شرکت برای تثبیت بازار، اما افت پی‌در‌پی سهام برخی از شرکت‌های موثر در کنار عرضه های سنگین، سرنوشت بورس را برای دومین روز پیاپی منفی رقم زد. بازار دیروز ۳۵۱۱خریدار داشت، که شماری از آنان در تالار شیشه‌ای بورس تهران روز معاملاتی خود را بدون دسترسی به آمار معاملات و در کنار Touch screenهای خراب گذراندند، می‌گویند: دلیل خرابی‌های پی‌درپی این دستگاه‌ها، عدم دسترسی معامله‌گران حقیقی در مواقع خاص به آمار معاملات است، این در حالی است که سایت سازمان بورس در این رابطه پاسخی نمی‌دهد. این اتفاق که برای چندمین بار در مواقع حساس در بازار تکرار می‌شد، موجب شد که معامله‌گران حقیقی به مسوولان بازار معترض شوند و مراجعات مکرری به دفتر روابط‌عمومی سازمان داشته باشند. سه ساعت و نیم زمان برای دادوستد سهام در روز گذشته ۷۴۳۰معامله را در پی داشت که موجب شد تعداد سهام معامله شده نسبت به روز قبل ۱۴/۲۱ واحد کاهش و حجم معاملات ۴۳/۲۸واحد نیز نسبت به روز معاملاتی مشابه قبل با کاهش روبه‌رو شود. حق تقدم استفاده نشده شرکت کشت و صنعت گرگان هم به تعداد ۱۶۳هزار و ۲۴۲ با قیمت ۴۰۰۰ریال در تابلوی غیررسمی عرضه شد. «دپارس» بدون تعدیل

گفته‌های بازار: در گروه زیرمجموعه سرمایه‌گذاری دارویی تامین، درباره شرکت پارس دارو شایع شده که این شرکت تعدیل ۱۵درصدی در EPS خود را در روزهای آینده اعمال خواهد کرد، بروز این شایعه در حالی است که حدود دو ماه پیش، از تعدیل منفی در EPS این شرکت سخن گفته می‌شد.

شنیده‌های ما: شرکت با یک پاسخ خیال همه را راحت می‌کند و می‌گوید: در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود نه تعدیل منفی داریم و نه تعدیل مثبت. این در حالی است که نماد «دپارس» برای تعدیل E،EPS ۷ روز پیش متوقف شده است.

سرانجام افزایش سرمایه توکا

گفته‌های بازار: بازگشایی نماد توکافولاد در روز گذشته موجب بروز شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت شد. در این رابطه در تالار شیشه‌ای شایع شده که سرمایه‌ شرکت به زودی از ۱۰۰میلیارد ریال به ۲۰۰میلیارد ریال افزایش می‌یابد. علی‌الظاهر طرح توجیهی افزایش سرمایه هم تقدیم سازمان بورس شده است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی توکافولاد تهیه شده، اما هنوز در اختیار سازمان حسابرسی قرار دارد. این طرح پس از اعلام نظر سازمان مزبور به سازمان بورس برای تایید نهایی ارائه خواهد شد. با این افزایش سرمایه ۱۰۰میلیون برگه سهم توکافولاد دو برابر خواهد شد. شرکت یکی دو ماه آینده را زمان اجرایی شدن افزایش سرمایه عنوان می‌کند.

باز هم تعدیل چادرملو!

گفته‌های بازار: تداوم صف خرید برای چادرملو و تعدیل مثبت EPS شرکت مادر که ناشی از عرضه سهام این شرکت بوده است، چادرملو را با احتمال تعدیل ۲۵درصد در پیش‌بینی درآمد هرسهم مواجه ساخته است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که پیش از این گفته بودیم که روی قیمت‌های ترجیحی با خریداران در حال مذاکره هستیم و برنامه جدیدی درباره تعدیل EPS نداریم.

EPS جدید کابل باختر

گفته‌های بازار: در بازار دیروز کابل باختر نیز شایعه داشت. درباره این شرکت گفته‌ می‌شود که e۱۲۰۰EPS ریالی خود را به بورس اعلام کرده است. این تعدیل مثبت EPS ناشی از افزایش فروش و انعقاد قراردادهای جدید است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که پیش‌درآمد هر سهم خود را در حدود ۷۰۰ریال به بورس اعلام کرده است، اما هنوز سازمان اعلام نکرده است.