چرا برخی نمادها باز شدند؟

گروه بورس- علیرضا باغانی: شاخص بورس تهران در روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی ۱۷ نماد معاملاتی، منفی شد. در این روز حرکت در گروه معادن تحت تاثیر بازگشایی نماد کروی بیشتر بود. کاهش ۵۱۲ریالی سود «کروی» موجب شده بود تا برخی از حقیقی‌ها دست به فروش بزنند، ولی با این حال کروی در یک ساعت آخر معاملات با تقاضای خرید ۵۸۰هزار سهم مواجه بود. گفته‌ می‌شود حقوقی‌ها برای خرید سهام کروی در صف نشسته‌اند.

تحلیلگران بازار بازگشایی برخی نمادهای بازگشای شده در روز گذشته معاملاتی را به دلیل ایجاد نقدشوندگی برای سهامداران جزء عنوان می‌کنند. اعلام نیاز مبرم سهامداران جزء به نقدشوندگی سهامشان، سازمان را مجبور ساخت تا بازگشایی برخی نمادها این امکان را به این افراد بدهد. تعدیل «ومعادن» از چه محلی؟

گفته‌های بازار: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود نماد «ومعادن» با تعدیل ۷۲ریالی بازگشایی شد. این موضوع بارها در ستون گفته‌ها و شنیده‌ها به نقل از شایعه‌سازان منتشر شده بود.در این باره گفته می‌شود که بیشترین تاثیر در تعدیل مثبت EPS سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از محل شناسایی سود در شرکت‌ها چادرملو و گل‌گهر بوده است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید همواره سود ما زمانی به صورت واقعی شناسایی می‌شود که مجامع شرکت‌های زیرمجموعه‌ ما برگزار شده باشد. بنابراین پیش‌بینی‌های ما با واقعیت‌ها شاید کمی تفاوت داشته باشد.به گفته شرکت، براساس استانداردهای حسابداری سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر پس از برگزاری و تصمیم‌گیری بر مجمع عادی سالانه آنان ثبت می‌شود، با رعایت استاندارد مزبور شرکت‌های سرمایه‌گذاری همواره در ارائه گزارش عملکرد ۳،۶،۶ و ۱۲ ماهه بر سازمان بورس و بازار سرمایه‌ با مشکل عدم ثبت سود شرکت‌های سرمایه مواجه هستند. بنابراین برای رفع مشکل فقط سود عملکرد واقعی ۶ ماهه تعدادی از شرکت‌های پذیرفته شده بورس بدون ثبت در حساب‌ها و مصوبه مجمع نشان داده می‌شود.همچنین شرکت تعدیل مثبت EPS خود را از طریق عرضه بخشی از سهام شرکت‌های چادرملو و گل گهر عنوان می‌کند.تفاوت قیمت تمام شده محصولات شرکت‌های زیرمجموعه با قیمت فروش نیز از جمله دیگر دلایل تعدیل «ومعادن» یاد می‌شود.

افزایش سرمایه «ثاصفا» در دو مرحله

گفته‌های بازار: در بازار بار دیگر درباره افزایش سرمایه شرکت ساختمان اصفهان شایعاتی به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود این افزایش سرمایه آماده ارائه به بورس است.

شنیده‌های ما: شادکام مدیر امور سهام شرکت در این باره می‌گوید: افزایش سرمایه ساختمان اصفهان از ۱۰۴میلیارد ریال به ۱۶۰میلیارد ریال در مجموع تصویب شده است و هیات‌مدیره پیگیر جلب نظر سازمان بورس است، اما هنوز مجوزی در این رابطه صادر نشده است.به گفته وی بعد از اجرای افزایش سرمایه تا ۱۶۰میلیارد ریال مرحله دوم افزایش سرمایه تا ۲۰۰میلیارد ریال پیگیری خواهد شد.شادکام درباره فعالیت‌های شرکت می‌گوید: این شرکت در زمان پذیرفته‌ شدن در بورس از شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان اصفهان به شرکت ساختمان اصفهان تغییر نام پیدا کرده و فعالیتی در راستای واسطه‌گری مالی ندارد.