گروه بورس- شرکت رایان‌سایپا سود هرسهم سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه 85 را با سرمایه 300میلیارد ریال مبلغ 643ریال پیش‌بینی کرده است.

به گزارش بورس اوراق بهادار تهران، این پیش‌بینی در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۸۴ مبلغ ۶۴۰ریال اعلام شده بود.
بنابراین گزارش، به‌رغم عدم تغییر با اهمیت در پیش‌بینی سود هرسهم، جزئیات آن تغییر یافته که شرکت دلایل آن را عمدتا ناشی از کاهش نرخ سود تسهیلات و تعداد فروش طی سال‌‌جاری، افزایش سود اقساط انتقالی از سال‌های مالی قبل به‌دلیل تغییر ترکیب فروش در پایان سال‌مالی 84 به ویژه افزایش فروش در اسفندماه همچنین شناسایی سود حاصل از قرارداد‌های خاص که تامین مالی آنها توسط شرکت سایپا صورت گرفته، تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی به‌دلیل کاهش تعدادی فروش و در نهایت افزایش مالیات با توجه به احتساب اثرات مالیاتی مربوط به وجوه اداره شده، اعلام کرده است.
براساس این گزارش، در نیمه مهرماه سال‌جاری قراردادی به مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال قابل افزایش تا سقف ۵۰۰میلیارد ریال با شرکت سایپادیزل درخصوص اعطای تسهیلات به متقاضیان خودرو‌های سنگین منعقد شده است که در اجرای قرارداد فوق، مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال به صورت علی‌الحساب به شرکت مزبور پرداخت شده است.
شرکت در این رابطه اعلام کرده که با توجه به مفاد قرارداد مزبور در صورت عدم مراجعه مشتریان حداقل 25درصد سود مشارکت در تولید از طرف شرکت سایپادیزل به شرکت پرداخت خواهد شد که این حداقل سود در بودجه سال‌مالی 85 لحاظ شده است و در صورت اجرایی شدن لیزینگ خودرو‌های سنگین مجموع سود‌ حاصل از این قرارداد به 29درصد شامل 23درصد سود تسهیلات، 4درصد کارمزد از سایپادیزل و 2درصد کارمزد از مشتری خواهد رسید. مطابق آخرین اطلاعات قرارداد مزبور با شرایط قبلی تا تاریخ 30 آذرماه 85 تمدید شده است.
بنابراین گزارش طی سه ماه ابتدای سال معادل ۳درصد تسهیلات اعطایی به مشتریان عادی (غیر طرح اندوخته‌ای) و طرح خودروهای فرسوده و معادل ۲درصد تسهیلات اعطایی به مشتریان طرح اندوخته‌ای به عنوان کارمزد در زمان تشکیل پرونده دریافت و جزو درآمدهای همان دوره شناسایی شده است، اما از نیمه دوم سال‌جاری هیچ کارمزدی از مشتریان دریافت نخواهد شد.
در این رابطه شرکت اضافه کرده است درآمد کارمزد طرح خودروهای فرسوده که در سال 1384 تحویل شده است، به تناسب دوره وصول اقساط تسهیم شده و قسمتی از آن در سال 1385 شناسایی می‌شود.
هیات‌مدیره در نظر دارد تقسیم مبلغ ۵۶۷ ریال به ازای هر سهم را به مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۸۵ پیشنهاد کند.
پیش‌بینی عملکرد سال 85 شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب از 45درصد افزایش درآمد حاصل از ارائه خدمات، 34درصد افزایش هزینه سود و کارمزد تامین مالی، 68درصد افزایش سود عملیاتی و 35درصد افزایش سود پس از کسر مالیات برخوردار است.
بنابراین گزارش، هیات‌مدیره رایان سایپا در نظر دارد سرمایه شرکت را از مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال به یک هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد که اجرای مرحله اول آن از مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال به ۳۰۰میلیارد ریال معادل ۱۰۰درصد طی مجمع عمومی فوق‌العاده ۲۶ آذرماه ۸۴ از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تصویب و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۸۵ به ثبت رسید.