گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل روز گذشته در آخرین روز هفته با ثبت رشد ۷۵/۱۹ واحدی روز خوبی را در بازار رقم زد. در معاملات دیروز سهام شاخص روند جهنده‌ای را شاهد بود. تشکیل صف خرید برای نماد پتروشیمی خارک با تاثیر مثبت ۴/۶ واحد، عرضه سهام بانک پارسیان با تاثیر یک واحد در مجموع باعث شد تا شاخص در ۳۰ دقیقه نخست فعالیت بازار ۵/۹ واحد رشد را تجربه کند.این رشد با توجه به افزایش تاثیر مثبت نماد پتروشیمی خارک دو به افزایش بیشتر نهاد.بازار در ساعت ۱۰ شاهد دادوستد دو بلوک ۱۸۲ و ۱۰۴هزار سهمی مارگارین در نرخ یک هزار و ۸۴۹ ریال بود.

پنج دقیقه بعد یک بلوک ۵۲۵/۱میلیون سهمی آبادگران در نرخ ۲هزار و ۷۹۱ ریال در بازار دادوستد شد که با جمع شدن صف فروش خدمات انفورماتیک که با خرید ۱۶۰هزار سهم صورت گرفت، ۳/۱ واحد بر شاخص تاثیر منفی داشت.

معاملات ضعیف سایپا و ایران‌خودرو نیز در مجموع ۵/۱ واحد بر شاخص تاثیر منفی داشت، اما این تاثیر با توجه به تاثیر بیش از یک واحد معاملات تراکتورسازی که توام با تقویت صف خرید شرکت صورت گرفت خنثی شد و شاخص در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه رشد ۲/۱۱واحدی را تجربه کرد. در ساعت ۱۱ و ۱۷ دقیقه نماد سایپا معاملات پرحجمی را تجربه کرد.

سه بلوک ۹۵۹هزار، یک میلیون و ۹۹۵هزار سهمی سایپا در نرخ‌های ۳هزار و ۴۰۰ تا ۳هزار و ۴۰۷ریال در بازار دادوستد شد. نماد نوسازی و ساختمان تهران نیز در ساعت ۱۱ و ۳۴دقیقه جابه‌جایی یک بلوک ۲/۱۳میلیون سهمی و دقایقی بعد یک بلوک ۱۵۲هزار سهمی را در نرخ ۲هزار و ۶۹۰ریال تجربه کرد. در ساعت ۱۱ و ۵۳دقیقه یک بلوک یک‌میلیون سهمی ایران‌خودرو در نرخ ۲هزار و ۷۶۰ریال در بازار دادوستد شد.

با عرضه سنگین سهام بانک پارسیان که موجب از میان رفتن صف خرید این شرکت شد شاخص ۶/۲واحد از این محل تقویت شد، اما عرضه سهام گل‌گهر به میزان حجم مبنای شرکت در ۱۵دقیقه آخر بازار موجب شد تا شاخص به مدد تاثیر ۲/۵واحدی این نماد به ۲۰ واحد رشد نزدیک شود که جمع‌آوری بخشی از صف فروش سیمان تهران با یک واحدی غیرمنفی موجب شد شاخص به ۸/۱۹ واحد رشد بسنده کند و با این کارنامه تا حدودی خاطره روزهای ضعیف اول هفته را از ذهن معامله‌گران دور سازد.