ایسنا- با وجود این‌که بورس‌های کالایی اوراق مشتقه نیستند، بنابراین نمی‌توانند تحت یک نظام کار کنند، همچنین ماهیت آنها نیز متفاوت است. دکتر غلامرضا سلامی‌، رییس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران، با بیان این که ادغام بورس‌های کالایی را قبول ندارم، گفت: به هر حال تشکیل شرکت بورس کالا مصوبه شورای‌عالی بورس است و کسانی که به طراحی آن پرداختند جوانب آن را سنجیده‌اند.

وی با اشاره به این که بورس‌های موجود، بورس‌هایی کالایی بوده و بورس‌ اوراق بهادار نیستند، گفت: با این وجود نمی‌توان آن‌ها را با هم ادغام کرد، ماهیت کالا‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است و هیچ یک از مسائل آن‌ها با هم ارتباطی ندارد.

رییس انجمن حسابداران خبره، درباره وضعیت بازار سهام و این که به خاطر یک یا دو سهم بازار مثبت است، اما در کل دارای بازار خوبی نیستیم، گفت: به جای جلب اعتماد بیشتر در افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران همت گماشته و سیاست‌هایی را به کار می‌بریم که در بلند مدت تاثیر سوء بر اقتصاد می‌گذارد. به طور کلی عوامل مختلف اقتصادی باید به رونق بورس کمک کنند، اگر امنیت سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد بورس رونق نمی‌گیرد.

وی درباره تابلوی چهارم و این که شرکت‌هایی که وارد تابلوی چهارم ‌شده‌اند سودآور نیستند، ادامه داد: این تابلو امکانی به سهامداران جزء می‌دهد که با ارزش سهام شرکت‌هایی که با زیان مواجه هستند از دست آن رهایی پیدا کنند. بنابراین با فروش سهام از سوی سهامداران جزء از این بازار خارج خواهند شد، اما سهامدار عمده برای خرید شرکت در راستای تغییر ساختار ریسکی را می‌پذیرند و پس از خرید اگر قدرت تغییر ساختار را داشته باشند سودش نصیب آن‌ها خواهد شد، اما اگر شرکت ورشکست شود زیان آن نصیب سهامدار عمده می‌شود.