گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته متعاقب عرضه‌های سنگین روز شنبه، شاهد عقب‌نشینی طرف‌های تقاضا در بازار بود. در معاملات دیروز بازار همان‌گونه که کارشناسان بازار در روز شنبه نیز معتقد بودند، عرضه سنگین سهام باعث چرخش روند بازار و آغاز یک‌ دوره رکود جدید در معاملات شده است. از این رو، فشار تقاضا در برخی نماد‌ها خالی شده و صف‌های فروش در بازار شکل گرفت. نماد‌های پتروشیمی اصفهان، ملی سرب و روی، کالسیمین، هپکو، تراکتورسازی، ایران ارقام و کمباین‌سازی از جمله نماد‌هایی بودند که در بازار دیروز با صف‌های فروش مواجه شدند.

در معاملات دیروز در گروه فلزی، در شاخه تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی لوله و ماشین‌سازی ایران با عرضه‌های سنگینی مواجه شد. این شرکت که در ۶ ماه نخست امسال ۷۱درصد EPS خود را پوشش داده است با شرایط مناسبی به لحاظ طرح توسعه و وضعیت فروش محصولات خود به شرکت‌های آب و فاضلاب مواجه است.

در زیرشاخه تولیدکنندگان

فلز روی سخنان قنبری، مدیرعامل توسعه معادن روی در مورد ممانعت از بازدید کارشناسان از معدن انگوران از اهمیت بالایی برخوردار بود. ظاهرا در چند هفته گذشته هیچ کارشناس مستقلی موفق به بازدید از معدن انگوران نشده است. با توجه به این شرایط و عرضه‌های سنگین روز شنبه، هر دو نماد ملی سرب و روی و کالسیمین با صف فروش مواجه شدند. در گروه معدنی چادرملو و گل‌گهر دیروز معاملات ضعیفی را شاهد بودند. اما باما همچنان با انباشت تقاضا مواجه بود. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک دیروز با عرضه مناسبی مواجه شد، انتظار می‌رود با تداوم این عرضه‌ها صف خرید این نماد نیز متعادل شود.

در گروه سیمان، عدم حصول درآمد لازم در آخرین ماه سال‌ مالی موجب شده است تا سیمان فارس و خوزستان برنامه انتقال ۹۹/۴درصد سهام سیمان مازندران را در دستور کار هفته جاری خود قرار دهد. «سفارس» در حدود ۱۳۰ریال از بودجه EPS خود در حال حاضر عقب‌تر می‌باشد.

در گروه دارویی، رونق معاملات دیروز نیز ادامه یافت. در این گروه نماد پارس دارو دیروز با توجه به رشد قابل ملاحظه سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه جهت تعدیل مثبت عایدی متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز شرایط ضعیفی را شاهد بود که در آن شاخص ۲۳/۰واحد افت کرد. حجم معاملات نیز با توجه به جابه‌جایی یک بلوک ۵/۲۹میلیون سهمی سایپادیزل و بلوک ۴/۷میلیونی زامیاد به ۲۰میلیارد تومان رسید.

از ۱۲۹ نماد مورد معامله نیز ۳۴ نماد با رشد قیمت و ۷۵ نماد با کاهش ارزش دادوستد شد. در بازار دیروز نماد‌های حق تقدم‌های استفاده نشده کشت و صنعت گرگان، کابل‌های شهید قندی و سیمان شرق در بازار بازگشایی شد که با توجه به وضعیت کلی بازار در چند روز آتی نیز فروش این حق‌تقدم‌ها تداوم خواهد داشت.