گزارش یک سایت خبری درباره یک «ستون» پرخواننده‌ترین روزنامه اقتصادی کشور

بازتاب

گروه بورس- علیرضا باغانی: از زمان راه‌اندازی ستون گفته‌ها و شنیده‌ها زمان زیادی نمی‌گذرد، این ستون از اواسط مرداد‌ماه سال‌جاری، برای اولین‌بار منتشر شد. گروه بورس آن روز نوشت که یکی از دلایل راه‌اندازی این ستون، انتشار اخبار غیر رسمی به همراه تایید یا تکذیب آن از سوی منابع خبری رسمی یعنی مسوولان شرکت‌ها به منظور پالایش بازار از اخبار تایید نشده و شایعات است. این ستون از همان ابتدای راه‌اندازی مورد استقبال، شرکت‌ها به عنوان مخاطب اصلی ستون، سهامداران جزو معامله‌گران قرار گرفت و به عنوان منبع معتبری برای مخاطب ما محسوب شد. حال سایت خبری «بورس نیور» با رویکرد سایبرژورنالیستی دیروز با تهیه گزارشی از این ستون (که البته در خبرگزاری موج نیز بازتاب یافت) با عنوان «چه کسی مقصر است، مسوولان شرکت‌ها یا دنیای اقتصاد، سازمان بورس» به زعم و تعبیر خود کارآیی و کارکرد این ستون را مورد توجه قرار داده است. بدون هیچ دخل و تصرف این گزارش را بخوانید:

چند روز پیش در ستون گفته‌ها و شنیده‌های روزنامه دنیای اقتصاد خبر تعدیل مثبت در سود سهام شرکت‌هایی همچون نفت بحران [بهران] و مس شهید باهنر تکذیب شد و گفته‌های این ستون حاکی از عدم تغییر درEPS این شرکت‌ها بود. این در حالی است که طی روزهای گذشته نماد معاملاتی این دو شرکت برای تعدیل مثبت متوقف شد و سهامداران بورس با توجه به اعتمادی که نسبت به ستون گفته‌ها و شنیده‌های این روزنامه داشتند از خرید سهام این شرکت‌ها جا ماندند.

حال سوالی که به وجود می‌آید اینست که آیا خبرنگار این ستون در روزنامه دنیای اقتصاد با ارائه اطلاعات نادرست، باعث گمراهی سهامداران شده است و یا این شرکت‌ها در پاسخ به خبرنگار این روزنامه، اطلاعات غلط و غیر شفاف داده اند و شاید فردی که جوابگوی این خبر نگار بوده، مسوولیتی در این زمینه نداشته و از اطلاعات کافی برخوردار نبوده است. به هر حال موضوعی که در این زمینه قابل توجه است، نحوه برخورد مسوولان سازمان بورس با این گونه مسائل و پیگیری آن است. چرا که در چه صورت این امکان وجود دارد که شرکتی در گفت‌وگو با مطبوعات «به خصوص روزنامه دنیای اقتصاد که جزو پر خواننده‌ترین و تاثیرگذارترین روزنامه‌های اقتصادی کشور است»، خبر از عدم تعدیل در سود خود داده و پس از گذشت چند روز با نادیده گرفتن حرف‌های خود اقدام به تعدیل می‌کند. آنچه که در اینگونه موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است توجه به حقوق سهامدار خرد در بازار سرمایه است، زیرا تکرار این گونه مسائل نه تاثیری بر روند حرکتی شرکت‌ها دارد و «نه چیزی از ارزش‌های روزنامه دنیای اقتصاد می‌کاهد»، بلکه تنها قربانی این اخبار سهامداران خرد تالار بورس هستند».

گروه بورس: اگرچه تصمیم به پاسخ یا نگارش اشاره به موضوع مورد نظر این سایت خبری نداشتیم، اما انتشار این خبر، بهانه شد، برای تشریح کوتاه تجربه سه‌ماه انتشار ستون گفته‌ها و شنیده‌ها».

ضمن قدردانی از سایت مزبور به خاطر توجه رسانه‌ای به این ستون، واقعیت این است که گروه بورس به هنگام درج اخبار مربوط به تعدیل پیش‌بینی سود یکی از شرکت‌های مورد اشاره سایت مزبور، نوشت که سابقه سال گذشته نیز نشان می‌دهد این شرکت بر خلاف اظهارات مسوولان آن عمل می‌کند که مورد اعتراض شرکت مزبور نیز شد. اما جدای از این، همان‌طوری که قبلا نوشته‌ایم، خبرنگار ما با تمام شرکت‌ها که شایعه به آنها مربوط می‌شود، تماس می‌گیرد و صحت و سقم آن را جویا می‌شود. حال اگر مغایرتی میان اطلاعات رسانه‌ای و اطلاعیه‌های بورس بعدها پیدا می‌شود، به طور قطع به محتوای اطلاع‌رسانی ما باز نمی‌گردد. ضمن آن که منابع خبری شرکتی نیز منابع ثانویه نیستند، بلکه پس از بازشناسی هویت سازمانی، نظر آنها درج می‌شود. تجربه رسانه‌ای ما نیز نشان می‌دهد که شاید بیش از نیمی از شایعات بازار، مقرون به صحت است که نمونه‌های آن عبارتند از: «تعدیل EPS «پدرخش»، نفت بهران، سامان گستر (پروژه جدید)، (مس باهنر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات (رشد قیمتی) داروسازی ابوریحان (تولید دارو جدید) و ... است. به هر حال تقدیر این است. وضعیت بازار ما، به اعتقاد ما پیگیری تایید یا عدم تایید و مصاحبه با مسوولان شرکت‌ها بسیار بهتر از درج شایعه‌های خالص بازار است.

جدای از اینها، تاکنون مدیران و مسوولان شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی اصفهان، چادرملو، فرآوری مواد معدنی، ملی سرب و روی، فارسیت دورود، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، قند هگمتان، سپنتا، سامان گستر، تراکتورسازی ایران، شرکت توسعه صنایع بهشهر، کارخانجات داروپخش، داروسازی ابوریحان، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، فولاد کاویان و ده‌ها شرکت دیگر از خبرنگاران ما به‌خاطر در نظر گرفتن اصل صحت و واقعیت در اخبار غیررسمی بازار، قدردانی کرده و در مقابل خبرنگاران ما نیز به‌دلیل همکاری مجدانه و مسوولانه آنان، توانستند در کمترین زمان تایید و تکذیب آن را منتشر کنند.

اما گفته‌ها و شنیده‌های امروز:

دو شایعه برای چادرملو

گفته‌های بازار: طرفداران چادرملو در تالار شیشه‌ای بار دیگر شایع کرده‌اند که مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی شرکت از سازمان بورس گرفته شده است. همچنین این افراد به‌رغم عدم تاثیر تعدیل EPS شرکت تا ۱۳۰۰ ریال، بر افزایش پیش‌بینی سود شرکت تا رقم مزبور پافشاری می‌کنند.

شنیده‌های ما: مدیران شرکت در خصوص افزایش سرمایه چادرملو از مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال به ۳۰۰میلیارد ریال اظهار کرده‌اند: با توجه به مصوبه مجمع عمومی شرکت مورخ ۸/۳/۸۵ و با توجه به طرح‌های در دست اجرا (خط چهار، گندله و خط ۵) و تامین نقدینگی مورد نیاز مقرر شد که از محل مطالبات سهامداران، سرمایه شرکت افزایش یابد. در این باره هیات مدیره گزارش توجیهی خود را به بازرس و نیز سازمان بورس اعلام کرده است که بازرس قانونی ظرف هفته جاری نظر خود را اعلام خواهد کرد و با پیگیری‌های لازم در صورت موافقت سازمان بورس و بازرس قانونی، برنامه‌ریزی برای برگزاری مجمع در تاریخ ۱/۹/۸۵ انجام شده است.

چادرملو درباره رقم EPS نیز می‌گوید: در حال حاضر روی قیمت‌های ترجیحی با خریداران در حال مذاکره هستیم و برنامه تازه‌ای درباره EPS نداریم.

احتمال آزادسازی قیمت تراکتور

گفته‌های بازار: درباره «تایرا» گفته می‌شود این شرکت پیشنهاد افزایش قیمت ۱۰درصدی تراکتور را به دولت داده است. اما دولت با این پیشنهاد مخالفت کرده است.سهم این شرکت شاهد نوسانات مختلفی در روزهای گذشته بوده است.

شنیده‌های ما: تایرا می‌گوید ما چنین پیشنهادی به دولت نداده‌ایم، اما بحثی که در صنعت تراکتورسازی مطرح است، آزادسازی قیمت‌ها است، این اتفاق ممکن است از سال آینده رخ دهد.

فروش دارایی‌های «دسبحان»

گفته‌های بازار: درباره داروسازی سبحان گفته می‌شود، این شرکت از محل فروش‌ دارایی‌ها سود شناسایی خواهد کرد و با احتمال تعدیل ۲۰درصدی EPS‌ در روزهای آتی مواجه است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که در پیش‌بینی سود خود تغییری نداده است و تعدیلی هم در کار نیست.

«وصندوق» با چه قیمتی باز می‌شود؟

گفته‌های بازار: «وصندوق» در حالی که تنها یک ماه از مجمع عمومی عادی سالانه‌اش می‌گذرد، با شایعه تعدیل EPS بعد از بازگشایی نماد مواجه است. توضیحات رییس سازمان بورس درباره بازگشایی برخی نمادها در روزهای آینده موجب شده تا در تالار شیشه‌ای از بازگشایی نماد «وصندوق» با قیمت، ۲۰۰۰ریال سخن بگویند.

در حال حاضر EPSا۳۵۰ریالی برای شرکت پیش‌بینی می‌شود.

شنیده‌های ما: «وصندوق» با قیمت ۲۲۶۰ریال برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۲۸/۶/۸۵ بسته شد.

شرکت در سال‌مالی منتهی به ۳۱/۶/۸۵ معادل ۳۰۶ریال از EPS خود را محقق کرد و ۲۷۰ریال آن را در مجمع تقسیم کرد. EPS کنونی شرکت هم ۳۲۰ریال تعیین شده است و با توجه به عدم بازگشایی نماد، خبری از تعدیل این رقم نیست. شرکت می‌گوید: اگر قرار باشد تعدیلی در EPS شرکت رخ دهد، پایان آذرماه خواهد بود.