از دریافت علائم مثبت سیاسی تا خرید مستمر حقوقی‌ها
ایران تحلیل- تحت تاثیر تحولات سیاسی و نگرانی سهامداران از گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی علیه برنامه هسته‌ای ‌ایران و پس از یک وقفه نسبتا طولانی به مناسبت تعطیلات عید سعید فطر، بازار معاملات بورس اوراق بهادار در هفته گذشته با نوسانات نسبتا زیادی همراه بود. اگرچه مجموع نوسانات روی داده، رشد 86/12 واحدی شاخص کل را منجر شد.

روند حرکت هفتگی شاخص کل
در روز شنبه بازار با صف‌های خرید نسبتا سنگین و اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو بود، که در ساعات پایانی معاملات از شدت آن کاسته شد. روز یکشنبه با افزایش چشمگیر حجم معاملات، چرخش اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی رخ داد. کاهش شاخص کل و صف‌های فروش برای اکثر سهام پرپتانسیل، رهاورد روز یکشنبه برای سرمایه‌گذاران دوراندیش در خرید سهامی‌بود که در روزهای عادی امکان خرید آنها سخت‌ به نظر می‌رسد.
با حمایت شرکت‌های حقوقی و افزایش علائم مثبت سیاسی از روز دوشنبه برگشت روند مقطعی منفی بازار اتفاق افتاد. اگرچه طی سه روز پایانی هفته حجم معاملات کاهش چشمگیری داشت و تحت تاثیر انتخاب استراتژی انتظار توسط اکثر سهامداران، معاملات محدود و بازار کم رونقی به وقوع پیوست.


روند حرکت شاخص و حجم معاملات هفتگی


طی هفته گذشته شرکت‌های گروه خودرو از جمله سایپا و ‌ایران‌خودرو بیشترین ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند. ارزش کل معاملات هفته گذشته 5/722میلیارد ریال بود که 27درصد آن را شرکت‌های خودرویی تشکیل دادند.گروه فلزات اساسی شامل شرکت‌های پیشرو و مورد توجه بازار نیز 21درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در‌این گروه شرکت‌های کالسیمین، مس باهنر و ملی سرب و روی از بیشترین توجه سرمایه‌گذاران برخوردار بودند. همچنین گروه پتروشیمی‌ نیز 18درصد از ارزش معاملات را در اختیار داشت. افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی ‌از جمله پارازایلین، بنزن و تولوئن و اخباری از پتانسیل‌ شرکت‌های‌ این گروه برای تعدیل مثبت عایدی از جمله دلایل توجه سرمایه‌گذاران به شرکت‌های پتروشیمی‌ اراک، خارک و اصفهان بود.


سهم گروه‌ها از ارزش معاملات هفتگی


همچنین در گروه کانی‌های فلزی تحت تاثیر توجه شدید سرمایه‌گذاران به شرکت‌های باما، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات 8درصد از ارزش معاملات هفته به‌این گروه اختصاص یافت.تعداد کل خریداران سهام هفته گذشته، 11هزار و 236نفر بود که عمده خریداران را شرکت‌های حقوقی تشکیل دادند. در هفته گذشته عرضه سهام چینی ‌ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی و عرضه سهام ریخته‌گری تراکتورسازی توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع‌ایران از جمله عرضه‌های صورت گرفته توسط زیرمجموعه‌های دولت بود.در مجموع طی هفته گذشته شرکت‌های کاشی اصفهان، خوراک دام پارس، هپکو، فرآورده‌های تزریقی و پتروشیمی‌ اصفهان بیشترین سودآوری را به سهامداران خود تقدیم کردند. همچنین در پایان معاملات هفته گذشته شرکت‌های معدنی دماوند، آبادگران و پتروشیمی ‌آبادان بالاترین نسبت P/E و شرکت‌های کاشی اصفهان، ‌ایران‌خودرو و چینی ‌ایران پایین ترین نسبت P/E را دارا بودند.